kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Roberto Gerhard

Roberto Gerhard geb. Valls, Catalonië 25-9-1896, gest. Cambridge 1970
Spaanse componist en pianist

Roberto Gerhard studeerde piano bij Granados in Barcelona en na diens dood in 1916 studeerde hij compositie bij Felipe Pedrell. Hij kreeg al vroeg op zijn twintigste jaar erkenning in Spanje met de eerste uitvoeringen en publicaties van een zang-cyclus en een Piano Trio. Als eerste Spanjaard werd hij leerling van Arnold Schönberg in Wenen en Berlijn van 1923-28.

Gerhard keerde terug naar Spanje en werd een leidende figuur in de hedendaagse muziek in Barcelona. Hij componeerde, gaf les in compositie, werkte als onderzoeker in de Bibioteca di Catalunya en schreef goed geïnformeerde en polemische artikelen over nieuwe muziek voor belangrijke kranten en bladen.

Hij bracht nieuw leven in de muziek-scene van Barcelona door het open te stellen voor ideëen uit de rest van Europa. Hij bracht Schönberg en Webern naar Barcelona en hielp bij het publiceren van het werk van andere prominente componisten zoals Bartok en Hans Eissler.

Bij het uitbreken van de Burgeroorlog vertrok Gerhard naar Cambridge in Engeland, waar voor hem een kleine beurs voor onderzoek was geregeld aan King's College. Hij en zijn vrouw Poldi, die hij in Wenen als een lid van de Schönberg kring had ontmoet en waar hij in 1930 mee was getrouwd, brachten hier de rest van hun leven door.

In de 40er jaren componeerde hij de eerste versie van het ballet Don Quixote en de opera The Duenna. In deze tijd was al zijn muziek gerelateerd aan aspecten van de Spaanse en meestal de Catalaanse cultuur. De uitzending van de BBC van The Duenna en de productie van Don Quixote in 1950 in Covent Garden wekten veel belangstelling in Engeland (niet In Spanje, dat voor hem gesloten was) en zijn reputatie groeide tijdens de 50er jaren, met als gevolg dat hij opdrachten voor grote werken van de BBC en andere instellingen kreeg. Pas in de 60er jaren werd hij echt internationaal bekend aan beide zijden van de Atlantische Oceaan.

In het begin van de 60er jaren werd hij bekend in de V.S., waar hij les gaf aan de universiteit van Michigan, Ann Arbor en Berkshire Music Centre, Tanglewood. In dezelfde tijd werd zijn muziek weer gepubliceerd en opgenomen: en verschillende musici en dirigenten van de jongere generatie, werden aangetrokken door zijn opwindende, vernieuwende latere werken - in het bijzonder de dirigent David Atherton, toen oprichter van het London Sinfonietta, die een overzicht gaf van alle kamermuziekwerken van Gerhard en Schönberg in 1972.

Roberto Gerhard stierf in 1970; zijn vrouw overleefde hem 24 jaar. Na zijn dood, werd zijn muziek nogal genegeerd, maar een golf van nieuwe opnamen en publicaties sinds de viering van zijn honderdste verjaardag in 1996 heeft de interesse en het enthousiasme voor zijn muziek weer aangewakkerd, niet in het minst in Spanje, waar tijdens het Franco regime zijn muziek officieel werd genegeerd.

Gerhard was van nature een kosmopolitisch artiest en een onderzoeker. In zijn muziek verwerkt hij de volksmuziek uit Catalonië, de levendige kleuren en lyriek uit de laat-romantische muziek, de twaalftoonstechniek van Schönberg en maakt uitstapjes naar de electronische muziek.

Werken: een opera The Duenna (naar Sheridan, 1945-47);orkestmuziek: 4 symfonieën, een vioolconcert, 5 balletten w.o. Ariel (1934), Soirees de Barcelone (1936-39), Don Quixote (in 1 acte 1940-41), Pandora (1943-44); toneelmuziek: The Taming of the Shrew (Shakespeare, 1953), A Midsummer Night’s Dream (Shakespeare, 1954); filmmuziek: All Aboard (animatie film 1958), Your Skin ( voor Unilever filmdocumentaire 1958); pianomuziek; koorwerken; kamermuziekwerken; liederen.

Bron: o.a. www.roberto-gerhard.com


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 30.