kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Louis Moreau Gottschalk

Louis Moreau Gottschalk geboren New Orleans 8-5-1829, gestorven Rio de Janeiro 18-12-1869
Amerikaans componist en pianist

Gottschalk werd vanaf zijn vroege jeugd blootgesteld aan de Frans en Afrikaans getinte Caribische volksmuziek, die de muziek van de Creolen karakteriseerde. Het was deze bombastische muziek die de diepste indruk op Gottschalk maakte, later doordringend in zijn werk en tenslotte zijn sporen verdienend in zijn internationale faam.

Het muzikale klimaat van de dertiger jaren in New Orleans komt tot uiting in zijn kindertijd. Creolen maakten 50 procent van de inwoners van de stad uit, terwijl het grootste deel daarvan gevestigd was in wat werd genoemd Old New Orleans, ten oosten van het kanaal. Gottschalk was ook van Creoolse afkomst en werd voornamelijk opgevoed door zijn grootmoeder en zijn afro-amerikaanse kindermeisje, beide oorspronkelijke bewoners van het eiland Saint-Dominique.

Zijn muzikale talent kwam al vroeg tot uiting en hij begon op zijn vijfde jaar pianolessen te nemen bij François Letellier. In 1842 werd hij naar Parijs gestuurd om zijn muzikale studie voort te zetten. In Parijs studeerde hij eerst piano bij Charles Hallé en daarna bij Camille-Marie Stamaty, zowel als compositie bij Pierre Maleden.

In april 1845 speelde Gottschalk een concert in de Salle Pleyel. Chopin, die daar aanwezig was, zei na het concert in de artiestenfoyer in het bijzijn van zijn vrienden, zijn handen op zijn hoofd plaatsend: "Donnez moi la main, mon enfant; je vous prédis que vous serez le roi des pianistes". (Geef me je hand, mijn kind; ik voorspel dat je de koning van de pianisten wordt)(pagina 33 in Notes of A Pianist) Terwijl hij doorging met optreden, werd zijn naam zeer bekend door heel Europa. Hij toerde door Frankrijk, Zwitserland en Spanje tijdens zijn Europese jaren.

In 1853 keerde Gottschalk terug naar de Verenigde Staten, hopende daar net zo succesvol te worden als in Europa. Bij zijn aankomst wilde P.T. Barnum een muziek tournee door Amerika voor hem organiseren, zoals voor Jenny Lind. Echter Gottschalks vader wilde niet dat zijn zoon zo'n overeenkomst sloot met een 'showman als Barnum'. Dus maakte hij zijn tournee zonder diens steun.

In Amerika ontstonden zeer persoonlijke werken, waarin onder meer de negerdansmuziek en Latijns-Amerikaanse ritmes werden opgenomen. De pianowerken, die in deze periode ontstonden, waren een voorproefje op hetgeen later ragtime genoemd werd. Ook zijn orkestwerk La nuit de tropiques is opmerkelijk. Dit stuk klinkt ook in onze tijd nog erg modern.

In 1854 stierf zijn vader, waarop Gottschalk diens schulden moest betalen en zijn familie moest ondersteunen. Hij bleef toeren door de Verenigde Staten, waarbij hij in 1854 Cuba bezocht en enkele trips naar Canada maakte.

Gottschalk keerde terug naar Cuba in 1856 om een concerttournee te doen met Adelina Patti. Hij keerde niet eerder terug naar de VS dan in 1862. Er is weinig gedocumenteerd over zijn leven in die tijd. Hij bezocht verschillende plaatsen waaronder Haïti, Puerto Rico, Jamaica, Venezuela en Brazilië.

In 1862 bood Max Strakosch hem een tournee door de Verenigde Staten aan. Hij accepteerde en keerde terug naar zijn geboorteland. De daaropvolgende drie jaren had hij een hectisch concertschema, toerend door de VS midden in de Burgeroorlog. Soms had hij drie concerten op een dag. Hij bracht in deze tijd ook verschillende bezoeken aan Canada.

In September 1865 nam zijn carrière een scherpe wending, toen Gottschalk de VS moest verlaten na een schandaal rond zijn verhouding met een studente van het Oakland Female Seminary. Hij verliet de VS en begon aan zijn laatste (misschien meest succesvolle) tournee, waarbij hij reisde naar Santiago de Chile, Buenos Aires, en Rio de Janeiro (en vele andere minder bekende plaatsen). Zijn concerten waren enorm succesvol door heel Zuid-Amerika en namen soms de vorm aan van 'monsterconcerten' tot 650 uitvoerders.

Louis Moreau Gottschalk arriveerde in mei 1869 in Rio de Janeiro. Zijn gezondheid ging echter achteruit. Op 26 november, stortte hij in tijdens een concert waar hij net zijn treurige werk Morte had uitgevoerd en wilde beginnen aan het volgende stuk. Hij heeft zijn bed nooit meer kunnen verlaten, lijdend aan koorts en buikpijnen. Hij werd verplaatst naar Tijuca op 8 december, waar hij op 18 december 1869 stierf. Zijn lichaam werd in 1870 teruggebracht naar zijn geboorteland en werd begraven in Greenwood Cemetery, Brooklyn.

Andere belangrijke werken van Louis Moreau Gottschalk zijn: The last hope (1854), The banjo (1854), The dying poet (1864) en Ojos criollos (1859).

Bron o.a. ace.acadiau.ca


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 9.