kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Giacinto Scelsi

Metafisica - plaatjes van De Chirico, muziek van Giacinto Scelsi

Graaf Giacinto Scelsi D’Ayala Valva geboren La Spezia 8 januari 1905, gestorven Rome 9 augustus 1988
Italiaans componist en dichter

Giacinto Scelsi werd aanvankelijk nog sterk beïnvloed door de compositieteorieën van Skrjabin en Schönberg, maar na een persoonlijke crisis en reizen naar Afrika en het Verre Oosten ontwikkelde hij vanaf de jaren '50 een eigen stijl waarin de "diepte van de klank" een grote rol speelt. Vanaf dan speelde microtonaliteit een prominente rol in zijn werk.

Giacinto Scelsi studeerde muziek in Rome bij Giacinto Sallustio, later compositie bij een leerling van Arnold Schönberg (Walther Klein) en Egon Köhler in Geneve. Voeg daarbij de invloeden van twee andere Italiaanse componisten Ottorino Respighi en Alfredo Casella, surrealisten in Parijs en het levert een smeltkroes van allerlei stijlen op.

Vlak na zijn opleiding was Scelsi een trouw volgeling van het dodecafonie van Schönberg. Na een persoonlijke crisis aan het eind van de jaren 40 van de 20e eeuw liet hij alle regels varen. Ook qua geloof veranderde hij van een katholiek in een volgeling van Oosterse gedachten. Deze omslag heeft zijn werk, maar ook zijn levenshouding drastisch gewijzigd.

Van Scelsi is niet veel bekend, hij wilde b.v. niet dat hijzelf bekend werd. Er mochten geen foto’s van hem verschijnen in combinatie met zijn muziek. Hij gaf zijn werken wel een symbool mee als een soort handtekening (een bol boven een lijn). Pas na zijn dood kwam enig fotomateriaal boven tafel. Wel gaf hij steeds zijn mening over de hedendaagse muziek; hij vond die veel te gestructureerd (denk aan b.v. de seriële muziek met al zijn regels). Na de crisis ging hij er van uit dat muziek, maar uit drie dimensies bestond, waarvan de derde maar door een enkeling herkend werd; toonhoogte; toonlengte; diepte.

De “diepte” van de tonen wordt slechts door enkelen herkend, maar ook op steeds wisselende wijzen. De tonen worden immers gevormd door de eigenlijke frequentie, maar daarnaast door resonantie van klanken beneden en boven die toon. Technisch gezien klinkt elke noot daardoor hetzelfde, maar ruimte en de oren van de toehoorder leiden er uiteindelijk toe, dat iedereen toch een andere klank waarneemt. Aangezien iedere toehoorder toch iets anders hoorde vond Scelsi het ook niet nodig dat zijn werken uitgevoerd werden. Eenmaal gecomponeerd was voor hem de zaak af.

Door zijn houding zijn weinig werken van hem tijdens zijn leven uitgevoerd; pas de laatste jaren ziet men het belang van zijn composities in. Ook invloeden van hem op muziek van John Cage en Morton Feldman zijn ineens duidelijk te herkennen; b.v. het spaarzaam gebruik van noten en musici.

websites: GNU Free Documentation License. It uses material from the Wikipedia article http://nl.wikipedia.org/wiki/Giacinto_Scelsi .


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 390.