kunstbus

(advertentie)
Er staan 3 artikelen in onze webwinkel Kunstbus


teak fruitschaal of saladeschaal van Alfi voor Hans Hansen

Een grote stijlvolle teak salade- of fruitschaal, in de jaren vijftig vervaardigd door het Deense bedrijf Alfi voor de befaamde winkel en werkplaats Hans Hansen in Kolding, Denemarken. Het stickertje van het warenhuis zit nog op de bodem geplakt.
Prijs: € 800

Eugene Goossens

Sir Eugene Goossens geboren 26-5-1893 Londen, gestorven 13-6-1962 Hillingdon
Engels dirigent en componist van Belgische afkomst

Eugene Goossens kwam uit een muzikale familie (zie artikel over zijn broer: Léon Goossens): zijn grootvader (verhuisd naar Engeland in 1873) en vader, allebei Eugene geheten, waren prominente dirigenten van voornamelijk opera; zijn broer Léon was één van de bekendste hoboïsten van de 20ste eeuw, zijn zusters Marie en Sidonie speelden harp en een andere broer Adolph, die stierf in W.O I, speelde hoorn.

Biografie
Eugene Goossens (III) werd in Londen geboren hoewel de familie in Liverpool woonde. Op zijn achtste jaar werd hij naar kostschool gestuurd in Brugge en op zijn tiende ging hij, net als zijn grootvader had gedaan, muziek studeren aan het conservatorium in Brugge.

In 1907 ging hij naar het Royal College of Music in London om viool te studeren en vanaf 1910 compositie bij Sir Charles Villiers Stanford en bij Charles Wood. Arthur Bliss, Arthur Benjamin en Herbert Howells waren er zijn medeleerlingen.

Hij was begonnen met dirigeren toen hij studeerde. Hij debuteerde als dirigent in 1912 met zijn eerste compositie (Variations on a Chinese theme).

In 1913 dirigeerde hij één van Sir Henry Wood’s Promenade Concerten in de Queen’s Hall. Van 1911 tot 1915 was hij violist in het orkest van de 'Queen's Hall' en van strijkkwartetten. Ook was hij lid van het 'Langley-Mukley-Quartets' en stichter van het Philharmonic String Quartet waarin hij tweede viool speelde..

Wegens een hartkwaal werd hij vrijgesteld van militaire dienst en zo kon hij in 1916op het laatste nippertje Thomas Beecham vervangen in twee nieuwe opera’s: The critic van Stanford .

In januari 1916 (vanwege een hartkwaal hoefde hij niet te vechten in de oorlog) viel hij in voor Beecham bij de eerste uitvoeringen van Stanford’s opera The Critic en Ethel Smyth’s The boatswain’s mate in het Shaftesbury Theatre en zo begon een vruchtbare relatie met Beecham en was Goossens vier jaar lang Beecham's beschermeling en assistent.

In 1921 richtte Goossens een orkest op voor vijf moderne muziek concerten van Honegger, Milhaud, Poulenc en Schönberg, waarvan tijdens één van die concerten (7 juni 1921) de eerste Engelse uitvoering van The Rite of Spring (Le Sacre du printemps) werd gespeeld, in het bijzijn van Stravinsky, Diaghilev en Massine. Diaghilev reageerde door Gossens aan te nemen als dirigent van de Ballets Russes in Londen.

Zijn inzet voor nieuwe muziek werd niet altijd door het publiek gewaardeerd zodat hij, gedwongen door financiële problemen, naar de Verenigde Staten moest uitwijken. In 1923 werd Goossens op invitatie van ‘Kodak King’ George Eastman dirigent van het Rochester Philharmonic in New York, en van 1931 tot 1946 was hij dirigent van het Cincinnati Symphony Orchestra. Dat orkest had iets met Belgische dirigenten: Frank Van der Stucken en Eugène Ysaye waren er Goossens vooraf gegaan.

Goossens bleef wel contact houden met Engeland. Zo dirigeerde hij in Covent Garden zijn opera’s Judith en Don Juan de Mañara.

In 1947 werd Goossens directeur van het New South Wales Conservatory of Music in Australië, een functie die hij behield tot 1956, Tezelfdertijd was hij ook hoofddirigent van het Sydney Symphony Orchestra.

Hij werd in 1955 geridderd.

Hij nam ontslag van zijn functies in 1956 en werkte de rest van zijn carrière als free-lancer totdat hij stierf op 13 juni 1962.

Werken:
Goossens’ drukke activiteiten als dirigent hielden hem niet van het componeren af. Delius prees zijn Phantasy Quartet als "the best thing I have seen coming from an English pen." Ook zijn liederen en pianowerken werden geprezen. En zijn Sinfonietta voor orkest was een van Toscanini’s favorieten. Maar zijn meest populaire orkestwerk was het Hoboconcerto dat hij in 1927 schreef voor zijn broer Leon.

Hoewel Goossens eerste composities kleinschalig waren - pianowerken, liederen, kamermuziek - schreef hij ook al vroeg voor orkest waaronder, Variations on a Chinese Theme (1911), Miniature Fantasy voor strijkers (1911), Perseus, een symfonisch gedicht (1914), en Ossian, een symfonische prelude (1915). In dit stadium vertoond Goossens muziek de invloed van de Franse School en in het bijzonder die van Debussy. Hij voltooide zijn First Symphony in 1940 in Cincinatti en zijn Second Symphony ging in 1946 in première. Goossens componeerde 2 opera's, Judith (1925) en Don Juan de Mañara (1934), een oratorium, Apocalypse (1951) en een overvloedige hoeveelheid andere werken waaronder orkest-, kamer- en instrumentale muziek. Zijn muziek was enige jaren na zijn dood van het toneel verdwenen totdat het in het midden van de negentiger jaren weer opdook met opnamen van de Australian Broadcasting Corporation.

Van Eugene Goossens III is er nogal wat muziek op cd te vinden. Op het Britse Guild-label bijvoorbeeld dat op de cd English romanticism II de vioolsonate van Elgar combineerde met Goossens’ tweede vioolsonate, een werk dat vaak door Jascha Heifetz werd vertolkt. Goossens dirigeerde Heifetz regelmatig en ze waren goede vrienden. Goossens droeg hem zijn Romance op (een eigen herwerking van een fragment uit zijn opera Don Juan), een werkje dat samen met Lyric poem en Old Chinese folk song op deze cd staat. Interessante en boeiende kamermuziek die uitstekend wordt gediend door violist Oliver Lewis en pianist Jeremy Filsell. (English romanticism II – Guild GMCD 7124). Op de cd English romanticism III putte Filsell uit Goossens’ piano-oeuvre. Hij koos ondermeer voor Kaleidoscope, een suite karakterstukjes geschreven met een jeugdig publiek voor ogen, maar zo charmant dat het werk de weg naar een groot publiek vond. Andere werken op de cd zijn Nature Poems, geschreven voor Benno Moiseiwitsch, Hommage to Paderewski en Hommage à Debussy (in december 1920 gepubliceerd in Le tombeau de Claude Debussy, het gelegenheidssupplement bij La Revue Musicale waarin verschillende componisten een eerbetoon brachten aan de in 1918 overleden Debussy). (English romanticism III – Guild GMCD 7133).

Websites: www.svm.be (Jan Dewilde)


(advertentie)
Er staan 3 artikelen in onze webwinkel Kunstbus


teak fruitschaal of saladeschaal van Alfi voor Hans Hansen

Een grote stijlvolle teak salade- of fruitschaal, in de jaren vijftig vervaardigd door het Deense bedrijf Alfi voor de befaamde winkel en werkplaats Hans Hansen in Kolding, Denemarken. Het stickertje van het warenhuis zit nog op de bodem geplakt.
Prijs: € 800

Pageviews vandaag: 9.