kunstbus

(advertentie)
Er staan 3 artikelen in onze webwinkel Kunstbus


teak fruitschaal of saladeschaal van Alfi voor Hans Hansen

Een grote stijlvolle teak salade- of fruitschaal, in de jaren vijftig vervaardigd door het Deense bedrijf Alfi voor de befaamde winkel en werkplaats Hans Hansen in Kolding, Denemarken. Het stickertje van het warenhuis zit nog op de bodem geplakt.
Prijs: € 800

Christoph Willibald von Gluck



Christoph Willibald Ritter von Gluck geb. 2-7-1714 Erasbach/Oberpfalz, gest. 15-11-1787 Wenen
Duits operacomponist

De zoon van een boswachter trad in 1736 als kamermusicus in dienst van vorst Lobkowitz in Wenen. Een jaar later ging Christoph Willibald von Gluck samen met vorst Melzi naar Milaan, om daar bij G.B. Sammartini in eerste instantie compositie te studeren, maar ook, om zijn autodidactisch verworven kennis in het viool- en cellospel te verdiepen. Deze opleiding duurde 4 jaar.

Na een aanstelling bij het Londense Haymarket Theatre sloot Gluck zich in de jaren 1747-52 aan als kapelmeester bij het reizende operagezelschap van Mignotti en Locatelli en voerde op zijn tournees door heel Europa deels eigen, deels werken van andere componisten uit. In 1752 werd Gluck kapelmeester van de prins van Saksen-Hildburghausen en van het keizerlijk Hoftheater in Wenen.

Christoph Willibald Gluck, de grootste en succesvolste hervormer der 18de-eeuwse opera, stond in de jaren vóór hij zijn Orfeo (1772) schreef in zijn meer dan veertig Italiaanse opera's het dichtst bij de Nieuw-Napolitanen. Voor zijn rigoureuze hervormingen - breuk met de almachtige en gevierde dichter Metastasio als librettist, dienstbaarheid der muziek aan het dramatische gebeuren, krachtige insnoeiing van de zangvirtuositeit, expressieve en door het gebeuren gemotiveerde balletten, mythologische onderwerpen i.p.v. de gangbare (quasi)historische - voelde Italië weinig, en de toondichters die zijn vaandel wilden volgen, moesten hun werkkring in Parijs zoeken, waar Glucks kunst op den duur getriomfeerd had. Tot deze Parijse Gluckschool behoorden o.a. de Italianen Piccini, Sacchini, Salieri en Cherubini in hun latere werken.

Was zo ongeveer in 1760 geen grote verdere ontwikkeling in de tezamen 170 werken omvattende opera's van de meester vast te stellen, in samenwerking met de librettist Ranieri de Calzabigi kwam het in 1762 met de opera Orfeo tot een eerste grote operahervorming, waarin Gluck zich afkeerde van de traditie van het belcanto als zuiver muzikaal bravourstuk en zich wende tot het echte muziektheater. Het ging hem om de dramatische en psychologische waarachtigheid van de tekst, en hij wilde muziek en handeling tot een uitgewogen geheel samensmelten. Gluck hechtte grote waarde aan de uitdrukking van gevoelens en gebruikte voor dit doel een expressieve, naar pathos neigende melodie en harmonie. Hij schiep vrij gecomponeerde, uit liedvormige delen, instrumentale delen en recitatieven bestaande scènes en nam ook koorscènes naar voorbeelden uit de oudheid op. De ouverture moest reeds een waardige binding met de handeling krijgen.

Met Glucks terugkeer naar de idealen van de vroege barokopera ontvlamde de strijd tussen de zogenaamde Gluckisten (vertegenwoordigd door A.F. Arnaud, J.B.A. Suard) en diegenen die het type van de Italiaanse zangopera propageerden, de Piccinisten (J.F. Marmontel, J.F, de la Harpe, Jean Le Rond Alembert).

Keuze uit de opera's: Orfeo ed Euridice (1762), Alceste (1767), Iphigénie ed Aulide (1774), Paride ed Elena (1774), Armide (1777)


(advertentie)
Er staan 3 artikelen in onze webwinkel Kunstbus


teak fruitschaal of saladeschaal van Alfi voor Hans Hansen

Een grote stijlvolle teak salade- of fruitschaal, in de jaren vijftig vervaardigd door het Deense bedrijf Alfi voor de befaamde winkel en werkplaats Hans Hansen in Kolding, Denemarken. Het stickertje van het warenhuis zit nog op de bodem geplakt.
Prijs: € 800

Pageviews vandaag: 311.