kunstbus

Bezoek ook onze webwinkel


Cecil Armstrong Gibbs

Cecil Armstrong Gibbs geb. Great Baddow 10-8-1889, gest. Chelmsford 12-5-1960
Engels componist

Cecil Armstrong Gibbs papers
Een verzameling verhandelingen en muziek handschriften van de Engelse componist Cecil Armstrong Gibbs.

Gibbs studeerde geschiedenis en muziek aan Trinity Colege in Cambridge waar hij hulp en onderwijs kreeg van Edward Dent en Charles Wood. Vanaf 1915 gaf hij les aan de Wick School in Hove, waar hij in 1919 Walter de la Mare opdracht gaf een toneelstuk (Crossings) voor de school te schrijven.

Deze produktie geregisseerd door Dent, bracht Gibbs in persoonlijk contact met Mare, die zijn inspiratie en zijn vriend werd voor de rest van zijn leven. Adrian Boult dirigeerde Gibbs muziek voor het toneelstuk en was zo onder de indruk dat hij hem financiële ondersteuning aanbood opdat hij professioneel kon gaan componeren. Bijgevolg studeerde Gibbs een jaar aan de Royal College of Music, compositie bij Vaughan Williams, theorie bij Charles Wood en notenschrift en directie bij Boult. Daarna werd hij staflid van de Royal College of Music van 1921 tot 1939.

Van 1923 tot 1952 oefende Gibbs actief en enthousiast een carrière uit als programmamaker van muziek festivals en hij was vice-president van de British Federation of Music Fesivals van 1937 tot 1952. Hij publiceerde een overvloed aan muziek voor koor en amateur orkesten, zowel als een aanzienlijke produktie van liederen.

Deze verzameling bevat het grootste deel van Gibbs muziek manuscripten, inclusief zijn liederen, zijn koormuziek, toneelmuziek, orkestmuziek, kamermuziek en instrumentale muziek werken. Het bevat ook brieven aan Gibbs uit de periode 1918-1960 van verschillende componisten, schrijvers, artiesten en andere figuren waaronder Walter de la Mare, Herbert Howells en Ralph Vaughan Williams. Ook interessant zijn de verhandelingen die te maken hebben met Crossings en Gibbs niet gepubliceerde autobiografie Common Time uit 1958.

De verzameling bevat ook hand geschreven teksten van lezingen door Gibbs gegeven voornamelijk over het onderwerp muziek, waaronder de geschiedenis van muziek en moderne muziek en in het bijzonder muziek in relatie tot onderwijs, festivals, het theater en koren. Er zijn ook twee gedrukte lezingen (Competition or non-competition? and The trend of modern music), zowel als de publicatie van The Festival Movement (Londen, 1946) en gepubliceerde edities van Gibbs muziek.

Bron: www.brittenpears.org


Pageviews vandaag: 510.