kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Vincenzo Bellini

Vincenzo Bellini geb. 1-11-1801 te Catania/Sicilië, - gest. 24-9-1835 te Puteaux bij Parijs Italiaans operacomponist

Vincenzo Bellini komt uit een familie van Napolitaanse musici en kreeg zijn eerste muzieklessen van zijn grootvader.

Vanaf 1819 was hij aan het Real Conservatorio di Musica in Napels leerling van Giovanni Furno, Giacomo Tritto en Nicolo Zingarelli (compositie).
Zijn debuut als operacomponist vierde de vriend van Gioacchino Rossini en Frédéric Chopin in 1825 met de opera Adelson e Salvini en bezorgde hem de opdracht een opera te componeren voor het San Carlo Theater in Napels.

Bellini, die vanaf 1833 in Parijs woonde en daar in 1835 stierf na vijf jaar aan een maag- en darmziekte te hebben geleden, geldt als centrale figuur in de vroege Italiaanse romantiek.

Zijn composities worden gekenmerkt door een ongekunstelde en eenvoudige stijl, zijn melodiek is vindingrijk, innig en expressief. De handeling van de opera treedt bij hem naar de achtergrond ten gunste van de muzikale beschrijving van lyrische momenten. De opera's van Bellini, die Michail Glinka, Giuseppe Verdi en Richard Wagner inspireerden, raakten na zijn dood snel in vergetelheid en beleefden pas in de jaren 50 van de 20ste eeuw een renaissance. Dit was niet in de laatste plaats te danken aan grote vertolkers als bijv. Maria Callas.
keuze uit de opera's: La Straniera (Milaan 1829), I Capuleti e I Montecchi (Venetië 1830), Norma (Milaan 1831), La Somnabula (Milaan 1831), I Puritani (Parijs 1835)

Vincenzo Bellini kreeg samen met Gaetano Donizetti tot het optreden van Verdi, de gehele last der Italiaanse traditie te dragen. Ofschoon met name Donizetti o.a. allerbekoorlijkste strijkkwartetten heeft geschreven, kan men toch beweren dat in feite in het 19de-eeuwse Italië geen andere muzikale belangstelling bestond dan voor de opera.
Vincenzo Bellini was naast de wat hoekige, stuwende en dramatische Donizetti een meer naar het lyrische neigende, dromerige en tedere figuur. Zijn meesterwerk is dan ook de liefelijke Sonnambula, al bevat de Norma het hoogtepunt uit zijn gehele ceuvre, de waarlijk sublieme aria 'Casta diva' en daarnaast een grote verscheidenheid van prachtige aria's, ook met meer heroïsch en martiaal karakter.
Beide meesters leggen bewust de nadruk op de zangpartijen en reduceren soms het orkest tot de beruchte 'reuzengitaar', al hoede men er zich voor, hun kunst naar de piano-uittreksels te beoordelen. Ofschoon hun begeleidingsfiguren vaak stereotiep zijn, is hun orkest toch niet daartoe beperkt, en kleurrijker, stuwender en stimulerender dan de piano-uittreksels zouden doen vermoeden. Een zekere neiging naar wat zoetige sentimentaliteit misschien een erfenis van zijn Duitse moeder? - is aan Bellini's muziek niet altijd vreemd. Ook hij was een meester van het ensemble, getuige het kwartet uit de Sonnambula.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 204.