kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Umberto Giordano

Umberto Giordano geb. Foggia 27-8-1867, gest. Milaan 12-11-1948
Italiaans componist

Goiordano's vader was een chemicus die hoopte dat zijn zoon schermkampioen zou worden, maar Giordano had muzikale aspiraties. In 1882 ging hij naar het conservatorium van Napels, waar hij 7 jaar studeerde bij o.a. P. Serrao.

In deze tijd componeerde hij zijn eerste opera Marina voor een wedstrijd gesponsord door de uitgever Edoardo Sonzogno. Hij werd zesde maar dit was genoeg om de aandacht van Sonzogno te trekken, die hem een opdracht gaf voor zijn volgende werk Mala Vita (het ellendige leven), dat in 1892 in Rome in première ging. Vanwege de onverbiddelijke schildering van het ellendige bestaan van een Napolitaanse prostituee werd het werk door het Italiaanse publiek als vrij schandelijk beschouwd, maar was populair in Oostenrijk en Duitsland.

In 1894 begon hij aan zijn best bekende opera Andrea Chénier, over de Franse Revolutie. Het libretto was van Luigi Illica geschreven voor Alberto Franchetti, die het libretto aan Giordano gaf. De première van Andrea Chénier was in de Scala van Milaan op 28 maart 1896 en het werk werd in de jaren daarna opgevoerd door heel Europa evenals in New York.

Dit werk, vol veristische effecten en met een grote thematische rijkdom, heeft standgehouden in het wereldrepertoire. Daarna heeft Giordano nooit meer dezelfde hoogte bereikt, al moet Madame Sans-Gêne (1915) met ere worden genoemd.

Zijn volgende opera Fedora voltooide hij in 1898, deze werd goed ontvangen en werd de tweede best bekende opera van Giordano, waar ook een filmversie van gemaakt is. Zijn volgende werk Siberia, was ook succesvol, maar na zijn première in 1903 begon de carrière van Giordano in verval te raken. In 1924 had hij nog een opleving met het succes van La cena della buffe. Zijn laatste compositie voor het toneel was Il re, een opera in 1 akte die in 1929 in première ging in Milaan.

Giordano's werken zijn in de typische verismo opera stijl geschreven.
Verismo wat gedurende 1890 populair werd, was een poging om realistische karakters, situaties en emoties op het podium te zetten. Componisten uit deze stijl waren o.a. Mascagni, Leoncavallo en Puccini.
Deze opera's hebben een doorlopende orkestrale textuur eerder dan de gescheiden strakke maten, die typerend waren voor de eerdere Italiaanse opera's, en de hoofdmotieven werden vaak geassocieerd met specifieke karakters. De verismo opera's bevatten hedendaagse omgevingen en kostuums, met karakters uit het dagelijks leven (vooral de lagere klasse).

Andrea Chénier, Fedora en Siberia vertonen ook karakteristieken van de werken van de 'giovane scuola' (jonge school), die verwijst naar een groep Italiaanse componisten geboren na 1850, waartoe Catalani, Franchetti, Puccini, en Mascagni behoren. Met zijn wortels in het verismo, streefde de 'giovane scuolo' naar duidelijke omgevingen in lokale en historische kleur, zoals de Frans Revolutionaire liederen in Andrea Chénier en de Russische ritmes en liederen van Fedora.

Bron o.a.: www.evermore.com


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 154.