kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 13-05-2008 voor het laatst bewerkt.

Tom Phillips

Brits schilder, graficus en componist, geboren Clapham, Londen 24 mei 1937

Tom Phillips vertaalde en illustreerde Inferno van Dante en werkte zo ongeveer op elk gebied van de kunsten. In de zestiger jaren was hij het meest bekend als componist en doceerde hij muziek aan York universiteit. In de zeventiger jaren werd hij beroemd als schilder, vanaf zijn oprichting exposerend bij de Angela Flowers Gallery. Zijn portretten, waaronder die van Iris Murdoch en Harrison Birthwhistle, behoren tot de pronkstukken van de National Portrait Galery's moderne collectie.

Phillips visuele werken hebben altijd een sterke tekstuele basis gehad. Dit is vooral duidelijk in zijn buitengewone Curriculum Vitae serie, waarin hij door geschilderde gedichten de vormende invloeden van zijn leven beschrijft. In een ander werk getiteld The Humument, nam Phillips een oude Victoriaanse roman en door over het grootste deel van de tekst heen te schilderen, creëerde hij een nieuwe vertelling met de overgebleven woorden. Deze beide series demonstreren een unieke fusie van tekst en beeld.

Behalve muziek, schilderen, dichten en het vertalen van literatuur, heeft Tom Phillips ook met fotografie gewerkt, 25 jaar lang het veranderende landschap vastleggend van zijn thuis Camberwell en heeft hij samengewerkt met de filmregisseur Peter Greenaway aan A TV Dante.

Biografie
Op zijn elfde jaar ging Tom Phillips naar de Henry Thornton Grammar School in Clapham, waar hij zijn liefde voor muziek ontwikkelde, viool en fagot in het schoolorkest speelde en solo bariton zong in schoolconcerten en optredens.

In 1954 exposeerde Phillips voor het eerst schilderijen op een open kunst show aan de oever van de Theems. Een jaar later op zijn zeventiende won hij een reisbeurs naar Frankrijk en woonde daar voor drie maanden.

Bij terugkomst in Londen kocht hij een piano en leerde zichzelf spelen. In 1957 was hij mede-oprichter van het Philharmonia Chorus.

Tom Phillips studeerde Engelse literatuur van 1958-60 aan St. Catherine's Colege in Oxford. Ook volgde hij tekenlessen aan de Ruskin School of Drawings and Fine Art, acteerde in toneelstukken en ontwierp en illustreerde het magazine Isis.

Na het behalen van zijn diploma doceerde Philips kunst, muziek en Engels aan de Aristotle Road School in Brixton Londen. Ook volgde hij avondlessen in tekenen bij Frank Auerbach, en beeldhouwen aan de Camberwell School of Art, waar hij in 1961 full-time student werd. In 1964 behaalde hij zijn diploma en zijn werk werd uitgekozen voor de Young Contemporaries Exhibition van dat jaar in Londen en in het jaar erop had hij zijn eerste solotentoonstelling in de AIA Galleries in Londen.

Phillips werd docent aan de Ipswich School of Art, waar een van zijn studenten Brian Eno was, die een levenslange vriend zou worden. Hij ging al snel Cultuurwetenschappen doceren aan Walthamstow Polytechnic, waar hij de pianist John Tilbury ontmoette en deelnam aan improvisatieconcerten op verscheidene technische scholen. Zijn eerste compositie was Four Pieces voor John Tilbury.

In 1966 exposeerde Phillips voor het eerst in de Royal Academy Summer Exhibition, begon hij te werken aan A Humument, en begon hij samen te werken met Brian Eno. Toen Cornelius Cardew het Scratch Orchestra oprichtte, de opzet hiervoor was in Phillips tuin in Bath gemaakt, waar hij leraar aan de Academy of Art was geworden, nam Phillips deel aan de meeste concerten totdat hij gedesillusioneerd raakte door haar politisering.

In 1968 verhuisde Phillips naar Wolverhampton om te doceren aan de Wolverhampton College of Art en hij had een solotentoonstelling in de Ikon Gallery in Birmingham. In 1969 schreef Tom Phillips de opera Irma en begon aan zijn Terminal Grey serie schilderijen.

Gedurende de jaren '70 werden zijn werken wijdverbreid tentoongesteld in solo-exposities en groepsexposities. Na een periode als gastdocent op de Kunstacademie in Kassel, stopte hij met doceren en maakte zijn eerste reis naar Afrika.

In 1973 begon Phillips aan het fotografie project 20 Sites n Years.

Zijn eerste belangrijke publicatie Works/Texts I werd in 1975 door Hansjörg Mayer uitgegeven en zijn eerste retrospectieve tentoonstelling tourde door Europa. In datzelfde jaar ontmoette hij Marvin en Ruth Sackner, die later zijn beschermers zouden worden en een archief stichtten in Miami om zijn meeste werk in onder te brengen.

In 1976 voltooide Phillips zijn editie van A Humument, welke in tien delen gepubliceerd was sinds 1971.

In 1978 produceerde Brian Eno een opname van Irma voor Obscure Records, geregisseerd door Gavin Bryars, met een bezetting waaronder Howard Skempton en Tom Phillips zelf. Voorts begon hij regelmatig recensies te schrijven voor het Times Literary Supplement (nu TLS).

In het begin van de jaren '80 ontwierp hij een serie wandtapijten voor zijn oude Oxford College en keerde hij terug naar portretschilderen met een portret van Pella Erskine-Tulloch, de boekbinder die Phillips' favoriete versie van A Humument in drie volumes gebonden had.

Een beperkte oplage van Phillips' vertaling van Dante's Inferno, geïllustreerd met zijn prenten werd gepubliceerd in 1983 en in 1984 werd hij gekozen tot Royal Academician.

Peter Greenaway en Tom Phillips regisseerden samen A TV Dante met John Gielgud en Bob Peck, dat werd uitgezonden op Channel 4 tv in 1986.

In het begin van de negentiger jaren schilderde Phillips portretten van het Monty Python team en maakte een glazen scherm en schilderijen voor het Ivy resaturant in Londen. Hij illustreerde Plato's Symposium voor de Folio Society, voor wie hij in 1999 Waiting for Godot zou illustreren. Hij voltooide zijn serie schilderijen Curriculum Vitae en publiceerde een nieuw Works and Texts boek.

In 1994 ging Tom Phillips naar Harvard als artist in residence in het Carpenter Center en publiceerde Merely Connect, wat hij samen met Salman Rushdie geschreven had tijdens een serie portret zittingen.

In 1995 was hij de curator van de tentoonstelling 'Africa: the Art of a Continent' voor de Koninklijke Academie en werd voorzitter van hun exposities.

Midden jaren '90 begon Phillips zich in nieuwe gebieden te bewegen: decorontwerp, The Postcard Century voor Thames & Hudson, quilten, lemen tekeningen en draad constructies. Phillips continueerde zijn oude projecten en hij begon met het illustreren van Ulysses. Ook vertaalde hij het libretto van Otello, terwijl hij de Engelse National Opera produktie ontwierp.

In 1998 bracht Largo Records Six of Hearts uit, een CD met liederen en andere muziek van Phillips geschreven sinds 1992. Toen het label in 2002 failliet ging werd het niet meer uitgegeven.

In 2000 ontwierp Phillips, lantaarnpalen, stoepen, hekken en bogen voor Southwark Council's Peckham Renewal Project, waarvoor Anthony Gormly verkeerspaaltjes ontwierp.

In 2002 werd Phillips benoemd tot Commander of the British Empire voor diensten aan de Kunsten in de verjaardags Ere lijst.

websites: www.tomphillips.co.uk, www.flowerseast.com, en.wikipedia.org, www.operaprojects.org


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 17.