kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Thomas Smetryns

Thomas Smetryns, geboren Gent 13 december 1977
Belgisch componist

Thomas Smetryns studeerde compositie bij Godfried-Willem Raes, en gitaar, luit en theorbe bij Ida Polck en Philippe Malfeyt aan het conservatorium van Gent.

Als componist is hij vooral geïnteresseerd in het zoeken naar een experimentele muziekpraktijk waarin het historische en het maatschappelijk denken verankerd zitten. Deze interesse deelt hij met de Amerikanen Brent Wetters en Jonathon Kirk met wie hij het 'Ensemble Medusa' vormt, een collectief van muzikanten/ componisten die het spelen van hun eigen stukken combineren met improvisaties.

Hij treedt in de voetsporen van John Cage en Christian Wolf, een belangrijke en in ons land onvoldoende gewaardeerde stroming. Smetryns schrijft geen monumentale werken maar houdt van verfijning.

Veel van zijn composities vertrekken vanuit andere muzikanten hun oeuvre, (Claudio Monteverdi in het 'Terza Prattica' project, Mississippi John Hurt in het pianostuk 'Hurt', De Ottomaanse muzikant Ali Ufki in zijn meeste recente ensemblestuk 'Extremely slowed down 17th century Turkish Melody with Variations', Jaren 40 Jazz in “Chicago Songbook',...). Hij gebruikt bepaalde facetten uit hun oeuvre, dit kan tonaal of ritmisch materiaal zijn maar ook een bepaald stilistisch gegeven, een vorm, een attitude, een geste en creëert daarmee dan nieuwe muziek.

Smetryns componeerde voor onder meer het Spectra ensemble Annandale, het Hermes ensemble Queue, voor Daan Vandewalle Biermann en Lomax, voor Heleen Van Haegenborgh Heavy Man Gliding Down a Staircase. Hij speelt vaak mee met de ensembles die zijn muziek spelen. Door de muzikanten persoonlijk te leren kennen probeert hij een soort muziek te maken die hen past.

Elk jaar schrijft Smetryns enkele korte pianostukjes. Hierbij denkt hij aan liederen van musici die hem op één of andere manier boeien. Vooral de poëzie, de openheid en de schoonheid spreken Smetryns erg aan. Die liederen stimuleren hem tot het schrijven van een nieuw werk. Een voorbeeld hiervan is Lomax 3. Het is gebaseerd op materiaal dat de etnomusicoloog Alan Lomax maakte. Die opnames, zowel Amerikaanse, Aziatische als Europese volksmuziek, geven een nauwkeurig beeld van een muziekpraktijk die aan het verdwijnen is.

Aan het Gentse conservatorium is Thomas Smetryns verbonden als onderzoeker partituurontsluiting 20ste eeuw waar hij kritische uitgaven van waardevolle pianopartituren verzorgt. Zo verzorgde hij vanuit de manuscripten een kritische uitgave van de in Engeland geboren Kaikhosru Sorabji, wat een aanwinst van het pianorepertoire betekent.

Thomas Smetryns is ook docent gitaar en samenspel aan het Conservatorium van Oostende.

Verder is hij actief als gitarist en als luitist. Hij maakt deel uit van het Oberon Consort dat zich toelegt op de Italiaanse Renaissance en Vroegbarok. Ook als DJ, uitsluitend met 78 toerenplaten, staat het muzikale verleden in een hedendaagse context centraal. Luitist en DJ, geef toe dat het onverwacht klinkt, en toch… Zo is ook de muziek van Thomas Smetryns, zo is hij.

In 2007 is Thomas Smetryns "young composer in Residence van het HERMESensemble". Tijdens deze residentie werkte hij onder andere samen met Kaffe Matthews en videokunstenaar Kurt Ralske.

Bronnen: www.muziekcentrum.be, www.thomassmetryns.be


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 273.