kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 17-09-2008 voor het laatst bewerkt.

Silvestre Revueltas

Mexicaans componist, dirigent en violist, geboren Santiàgo Papasquiaro, Durango 31 december 1899, gestorven Mexico-City 5 oktober 1940

TILT Hedendaags dansgezelschap op Sensemaya

Silvestre Revueltas begon op achtjarige leeftijd viool te studeren. Toen zijn familie naar Mexico-City verhuisde studeerde hij daar aan het Nationaal Conservatorium viool en compositie van 1913-16, en met zijn duidelijke aanleg voor compositie en directie voltooide hij zijn studies met de grootste onderscheiding aan het Chicago College of Music. Hij studeerde viool bij Jos Rocabruna en compositie bij Rafael J. Tello.

Daarna verhuisde Revueltas naar de V.S. om te studeren aan het St Edward College in San Antonio Texas (1916-18), en later aan het het Chicago College of Music (1918-20). Revueltas keerde terug naar Mexico om in de hoofdstad en verschillende staten vioolrecitals te geven, maar hij keerde terug naar Chicago in 1922 voor een vier jaar lange vioolstudie.

In 1924 en 1925 maakte Revueltas verschillende uitstapjes naar Mexico en organiseerde Revueltas samen met Carlos Chávez, die hem begeleidde op piano, de eerste hedendaagse muziekconcerten in Mexico, gebeurtenissen die een grote impact hadden, met muziek die tot dan toe volkomen onbekend was voor het publiek in de hoofdstad. Na een lange concerttournee in Mexico en de V.S. keerde Revueltas op aandringen van Chavez terug naar Mexico, waar hij vanaf 1929 bleef.

In 1929 bood Chavez hem de positie aan als assistent dirigent van het Orquesta Sinfónica de Mexico, die hij tot 1936 bekleedde. Door hun samenwerking waren zij in staat veel te doen voor de promotie van Mexicaanse muziek en zij boden een rijk repertoire, waaronder de werken van de beste en bekendste namen uit die tijd.
Tezelfdertijd begon Revueltas een zeer succesvolle carrière als vruchtbaar componist. Hij componeerde Cuauhnahuc (Cuernavaca) (1930), Esquinas (Corners) (1931), Ventanas (Windows) en Colorines (Coloured Beads) (1932), Janitzio (1933), Caminos (Roads) (1934), Homenaje a Federico Garca Lorca (Hommage to Federico Garca Lorca) (1936), Itinerarios (Routes) (1937) en Sensemaya (1938). Deze serie werken vormt een duidelijk voorbeeld van zijn buitengewone bijdrage aan de vorm van het nationale Mexicaanse symfonische gedicht, met composities die zijn originaliteit en frisheid van inspiratie tonen, samen met zijn technische meesterschap.

Revueltas bekleedde verschillende belangrijke posities in het muzikale leven van Mexico, hij doceerde viool en kamermuziek aan het Nationaal conservatorium in Mexico City en was dirigent van het conservatorium orkest.
Na een breuk met Chávez verlaat Revueltas het Orquesta Sinfónica de México en in de lente van 1936 formeert hij het rivaliserende en slechts een kort leven beschoren Orquesta Sinfónica Nacionál op. De mislukking van dat ensemble gaf hem de ruimte on in 1937 te touren in Spanje.

Hij reisde daar in zijn capaciteit als secretaris generaal van de Bond van Revolutionaire Schrijvers en Kunstenaars en verleende hij zijn medewerking aan de culturele activiteiten van de Republikeinen in de Spaanse burgeroorlog. Hij dirigeerde verscheidene concerten en presenteerde enkele van zijn eigen werken.

Revueltas keerde na Franco's overwinning terug naar Mexico om les te geven en schreef filmmuziek voor zo'n zes films. Zijn eerste poging op dat gebied was Redes (Nets) in 1935 voor een sociale protestfilm die zich afspeelde in een arm vissersdorp. Het werd zijn meest gespeelde partituur, na het korte hypnotiserende Sensemayá (1938).
Revueltas verdiende weinig en verviel in armoede en alcolholisme. Op 5 oktober 1940 bezweek Revueltas aan longontsteking verergerd door alcoholisme, op de dag dat zijn ballet El renacuajo paseador, vier jaar eerder geschreven, in première ging.

In de laatste tien jaar van zijn leven was Revueltas zeer productief en schreef bijna 40 werken, waaronder 6 werken voor compleet orkest en 8 filmpartituren. Hij componeerde filmmmuziek, kamermuziek, liederen en een aantal andere werken. Onder zijn orkestwerken zijn een aantal symfonische gedichten waarvan Sensemayá: Chant for the Killing of a Snake (1938), gebaseerd op een gedicht van Nicolás Guillén de bekendste is.

Silvestre Revueltas verscheen kort als barpianist in de film ¡Vámonos con Pancho Villa! (Mexico, 1935), waarvoor hij de filmmuziek schreef, waarbij hij een tekst bij de piano plaatst waarop staat "Se suplica no tirarle al pianista (Wij smeken u niet op de pianist te schieten)".


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 31.