kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Roman Haubenstock-Ramati

Roman Haubenstock-Ramati geboren Krakau 27-2-1919, gestorven Wenen 3-3-1994
Pools- Israëlisch componist

Roman Haubenstock-Ramati studeerde musicologie en filosofie evenals compositie bij Artur Malawski in Krakow en nam privé lessen bij Jósef Koffler in Lemberg.

Van 1947 tot 1950 was hij hoofd van de muziekafdeling van de Radio van Krakow.

Van 1950 tot 1956 was hij directeur van de Staats Muziekbibliotheek van Tel Aviv en hoogleraar aan de Muziek Academie.

In 1957 keerde Haubenstock-Ramati terug naar Europa, waar hij werkzaam was aan de Studio de Musique Concrète in Parijs, waar hij geïnspireerd werd door Olivier Messiaen.

Daarna werkte hij als redacteur en muziek vertegenwoordiger voor Universal Edition Wenen. Hij vestigde zich permanent in Wenen. Ook gaf hij gastcolleges in Buenos Aires, Stockholm en aan de universiteit van Yale.

In 1967 leidde hij de Gaudeamus Muziekdagen in Bilthoven.

Van 1973 tot 1989 accepteerde hij een aanstelling als hoogleraar compositie aan de Wiener Hochschule für Musik und darstellende Kunst. Behalve componeren richtte Haubenstock-Ramati zich op de ontwikkeling van nieuwe schrijfwijzen en muzikale grafiek.

In 1959 organiseerde hij de eerste tentoonstelling van 'Muzikale Grafiek' in Donaueschingen.

In 1981 werd aan Haubenstock-Ramati de 'Großer Österreichischer Staatspreis' toegekend.

Roman Haubenstock-Ramati stierf op 3 maart 1994 in Wenen, een week na het gala concert ter ere van zijn vijfenzeventigste verjaardig in het Wiener Konzerthaus.

Zijn muziek heeft een experimenteel karakter en laat ruimte over voor improvisatie. Verder maakte hij gebruik van moderne technieken als geluidsband en elektronische apparatuur.

Werk: orkestmuziek: Ricercari (1956, voor strijkorkest), Vermutungen über ein dunkles Haus (1964 voor 3 orkesten), Beaubourg Musique (1988) voor kamerorkest, 20 musici 2 fluiten, 2 trombones, 4 percussionisten, 3 piano's, harp, 4 violen, 2 altviolen, 2 cello's, Sonate für Klavier, Zweites Streichtrio, Invocations (kamerorkest,1990); kamermuziek: Pluriel (91991) voor strijkkwartet, 2 violen, altviool en violoncello, String Quartet n°1 (1973), 2 violen, altviool en violoncello, Zweites Streichquartett (1978) ; ballet: Ulysses (1979); Comédie, Poetics for J. Joyce I u. II (1972 voor geluidsband en Elektronische apparatuur); vocaal: Bénédictions/Blessings (1954 voor Sopraan en 9 instrumenten) Mobile for Shakespeare (1960 voor Stemmen en 6 spelers); opera: Amerika (1964, naar Kafka)

Bron: o.a. www.universaledition.com


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 106.