kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Robert Ashley

Robert Ashley geboren Ann Arbor, Michigan 1930
Amerikaans componist

Robert Ashley is een pionier in de hedendaagse muziek en heeft een uniek idioom ontwikkeld, dat hijzelf omschrijft als Amerikaanse televisieopera’s. Hij heeft een internationale reputatie voor zijn werk in nieuwe vormen van opera en multi-disciplinaire projecten. Zijn opgenomen werken zijn erkende klassiekers van taal in een muzikale setting.

Hij werd opgeleid aan de universiteit van Michigan en de Manhattan School of Music, waar hij compositie, psycho-akoestiek en culturele spraakpatronen studeerde. Aan de universiteit van Michigan werkte hij aan de Speech Research Laboratories (psyco-akoestiek en culturele spraakpatronen) en werkte als onderzoeks assistent in Akoestiek aan de Architectural Research Laboratory.

Gedurende de zestiger jaren, organiseerde Ashley het Once Festival, het jaarlijkse festival van hedendaagse podiumkunsten in Ann Arbor, welke van 1961 tot 1969 de meeste pioniers van de podiumkunsten presenteerde. Hij leidde de avantgardistische ONCE group, een muziektheaterensemble dat door de VS toerde van 1964 tot 1969. In deze tijd begon hij sterk experimentele stukken te schrijven die geluid, tekst en elektronica aan elkaar verbonden. Hij ontwikkelde en produceerde de eerste van zijn mixed-media opera's That Morning Thing en In Memoriam...Kit Carson en hij componeerde de sound tracks voor films van George Manupelli.

In 1969 werd Ashley benoemd tot directeur van het Centrum voor Hedendaagse Muziek aan Mills College (Oakland, California), waar hij de eerste public-access muziek en media faciliteit organiseerde. Van 1966 tot 1976 toerde hij door de VS met de Sonic Arts Union, het componisten collectief met David Behrman, Alvin Lucier en Gordon Mumma. Met vernieuwende, op tekst gebaseerde werken die vaak een wisselwerking met elektronica aangingen, creëerde Ashley een uniek idioom. The Wolfman (1968) en Purposeful Lady Slow Afternoon(1968) zijn twee vroege fascinerende en hypnotiserende werken.

Met de steun van de Rockefeller Stichting en de Ford Stichting, produceerde en leidde Ashley Music with Roots in the Aether: video portraits of composers and their music, een 14 uur durende televisie- opera/documentaire over het werk en de ideëen van zeven Amerikaanse componisten, die in 1976 tijdens het Festival d'Automne in Parijs in première ging en sindsdien wereldwijd te zien is geweest in meer dan 100 televisie-uitzendingen en gesloten circuit installaties.

Zijn Automatic Writing uit 1979 kan als één van de hoogtepunten in zijn werk gezien worden en geldt nog steeds als een inspiratiebron voor een jongere generatie musici en componisten.

The Kitchen (in New York) gaf de opdracht voor Perfect Lives in 1980, een opera voor televisie in zeven episodes van een half uur. De opera werd geco-produceerd met Channel Four (Engeland) in augustus 1983. De eerste uitzending was in Engeland in april 1984, Perfect Lives is sindsdien te zien geweest op televisie in Oostenrijk, Duitsland, Spanje de VS en is vertoond op film en video festivals over de hele wereld. Het wordt wereldwijd beschouwd als de voorloper van "muziek-televisie". Daar waar zijn inmiddels bekende collega’s als John Adams en Robert Wilson zich richtten op het creëren van muziek-theatraal werk, focuste Ashley zich naast podiumwerken op een nieuw medium: de televisie.

In zijn betrekkingen bij de ONCE group en festival, Mill’s College Center for Contemporary Music als directeur van het roemruchte The Kitchen in New York kon Ashley zijn interesse in multimediawerken ontwikkelen en vormgeven. Alhoewel zijn werk op het podium geen dramatische activiteiten kent en zijn werk niet gezongen maar gesproken wordt, creëerde hij wat hij zelf noemt Amerikaanse opera’s voor de televisie. In Memoriam ... "Kit Carson (1963), Perfect Lives (1978-1980) and Atalanta (Acts of God) (1982) zijn daarvan slechts enkele voorbeelden. Ashley’s werk is inhoudelijk sterk verbonden met de Amerikaanse samenleving en geschiedenis. De gelaagde vertellingen hebben een zangerige, hypnotiserende kwaliteit.

Podium versies van de opera's Perfect Lives, Atalanta (Acts of God) en de tetralogie Now Eleanor's Idea hebben getoerd door Europa, Azië en de VS. Ashley en zijn gezelschap hebben opgetreden op het Avignon Festival, het Festival d'Automne à Paris, Musica Strasbourg, het Almeida Festival (Londen), het Festival de Otono (Madrid), New Music America (New York, Chicago, Minneapolis, San Francisco, Philadelphia), het Inventionen Festival en het Hebbel Theater (Berlijn), door Stichting Gaudeamus, het USIS Interlink Festival (Japan), het Next Wave Festival (New York) en Site Santa Fe.

De Florida Grand Opera, Miami-Dade Community College en de South Florida Composers Alliance gaven opdracht tot een opera gebaseerd op de ervaringen van de Cubaanse bootvluchtelingen. Balseros, ging in op 16 mei 1997 in première in het Colony Theater, Miami Beach.

Andere opdrachtwerken waren opera's waaronder Now Eleanor's Idea (1993) en Foreign Experiences (1994) voor zijn eigen opera ensemble, met fondsen van de Mary Flagler Cary Charitable Trust en Meet the Composer's Lila Wallace-Reader's Digest Commissioning Program; Van Cao's Meditation (1992), voor pianist Lois Svard; Outcome Inevitable (1991), voor kamer ensemble, door Philadelphia's beroemde Relâche Ensemble; Superior Seven (1988), voor fluit met okest en koor, door Barbara Held en het Bowery Ensemble; eL/Aficionado (1987), opera, door Mutable Music voor Thomas Buckner; Atalanta (Acts of God) (1985), door het Museum van Hedendaagse Kunst, Chicago, voor zijn verjaardag; Odalisque (1984), voor orkest, solo stem en koor door The Arch Ensemble, Musical Elements, Alea III, en The Contemporary Chamber Players van de universiteit van Chicago; Music Word Fire (1981), voor televisie, door Channel 13/WNET.

Robert Ashley's When Famous Last Words Fail You voor stem en orkest, was een opracht van en werd voor het eerst uitgevoerd door het American Composers Orchestra op 7 december 1997. Your Money My Life Good-bye, een radio productie voor de Bayerischer Rundfunk, in Engels en Duits werd uitgezonden in 1999. Dust, een opera in opdracht van de Kanagawa Arts Foundation, Yokohama, Japan, ging op 15 november 1998 in première.

Hij schreef ook muziek voor de dansgezelschappen van Trisha Brown Son of Gone Fishin' (1983), Merce Cunningham Problems in the Flying Saucer (1988), Douglas Dunn Ideas from The Church 1978 en Steve Paxton The Park and The Backyard (1978).

Robert Ashley is het onderwerp van een film door Peter Greenaway, één van een serie getiteld Four American Composers, Transatlantic Films (Londen) en Mystic Fire Video (New York). Perfect Lives werd uitgegeven door Burning Books (San Francisco) met Archer Fields (New York) in oktober 1991. Zijn opgenomen muziek en videotapes zijn verkrijgbaar op Lovely Music, Ltd., Nonesuch/Elektra, New World Records, Mainstream, CBS Odyssey, O.O. Discs, Koch International en Einstein Records.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 80.