kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Rob Zuidam

Beknopte biografie Rob Zuidam : (bijgewerkt okt.' 06) (bron: 1984 tot '89 compositie bij Philippe Boesmans en Klaas de Vries aan het Rotterdams Conservatorium. In 1989 was hij Composition Fellow bij het Tanglewood Music Center in Massachussets, USA, waar hij studeerde bij Lukas Foss en Oliver Knussen. Hij werd er onderscheiden met de Koussevitzky Composition Prize voor zijn stuk Fishbone en ontving een Leonard Bernstein Scholarship die hem in staat stelde om er in 1990 terug te keren. Na diverse uitvoeringen van zijn werk op het Festival for Contemporary Music , kwam hij in '99 naar Tanglewood terug als Artist in Residence, met financiële ondersteuning van de Velmans Foundation.

In 1991 werd Zuidam door Hans Werner Henze uitgenodigd tot het maken van een avondvullende opera voor de Münchener Biennale für Neues Musiktheater. Dit resulteerde in Freeze, een opera gebaseerd op het levensverhaal van Patricia Hearst, die in '94 gerealiseerd werd in co-productie met het Holland Festival en het Staatstheater Braunschweig. Sopraan Susan Narucki vertolkte de hoofdrol in het stuk, dat Klaus Umbach, criticus van Der Spiegel , ertoe bracht Zuidam als “ein genialischer Hund” te bestempelen.
Een tweede opera, Rage d'Amours , ontstond in opdracht van het Boston Symphony Orchestra en beleefde in augustus 2003 haar première in Tanglewood, met Lucy Shelton als leading lady. Ook bij deze gelegenheid reageerde de pers enthousiast: De New York Times schreef: "a formidable work... a score that keeps you hooked... with Rage d'Amours Mr. Zuidam announces himself as a composer to reckon with". Rage d'Amours , dat verhaalt over de liefdesgeschiedenis van Johanna de Waanzinnige en Philips de Schone, beleefde in juni 2005 haar Europese première tijdens het Holland Festival, met Claron McFadden, Barbara Hannigan en Young-Hee-Kim in de hoofdrol, in een enscenering van Guy Cassiers. Ook bij deze gelegenheid reageerden pers en publiek met veel bijval. Zuidam is thans werkzaam aan Adam in Ballingschap, dat in mei 2009 bij de Nederlandse Opera in première zal gaan.

Rob Zuidam componeerde een groot aantal werken voor orkest, ensembles en solisten. Zo ontstond tussen 1991 en '98 het orkestrale vierluik Trance Symphonies en schreef hij in opdracht van de Michael Vyner Trust Sauvage Noble, een concert voor hobo, hoorn en ensemble. Zijn werk werd onder meer uitgevoerd door het Residentie Orkest, het Koninklijk Concertgebouw Orkest, het Duitse Ensemble Modern, de London Sinfonietta, het ASKO / Schönberg Ensemble, het Nederlands Kamerkoor, solisten als Elliott Fisk en Peter Serkin, en dirigenten als Reinbert de Leeuw, Oliver Knussen, Ingo Metzmacher, Peter Ruzicka, Stefan Asbury en Richard Dufallo.

Maar het zwaartepunt van zijn compositorische output ligt op het vlak van de vocale muziek. De McGonagall-Lieder (1997-2000) voor coloratuursopraan en ensemble, (die tijdens het Holland Festival in een driestemmige versie ten gehore werden gebracht) Pancho Villa (1988-'90) voor mezzo-sopraan en piano, Nella Città Dolente (1998) voor vocaal octet en met name Calligramme/il pleut (1991), voor twee vrouwenstemmen a cappella, behoren tot Zuidams meest gespeelde werken. Recentelijk beleefde zijn kameropera Der Hund, op teksten van Otto Weininger, haar première in een productie van muziektheatergezelshap de Helling.

Momenteel is Zuidam tevens werkzaam aan een nieuw werk in opdracht van het Koninklijk Concertgebouworkest en aan Canciones del alma , een liedcyclus gebaseerd op gedichten van San Juan de la Cruz, die in januari 2007 voor het eerst zal worden uitgevoerd tijdens de Zaterdagmatinee, onder leiding van Reinbert de Leeuw.

Websites: www.robertzuidam.com


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 142.