kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Pierre-Laurent Aimard

Franse pianist

Pierre-Laurent Aimard geldt als een briljant vertolker van 20ste eeuwse pianomuziek. Met name zijn vertolkingen van de Etudes van Ligeti en de Vingt Regards van Messiaen zijn internationaal lovend ontvangen.

Aimard studeerde aan het Conservatorium van Parijs waar hij zijn vier Eerste Prijzen behaalde. Het talent van de in 1957 in Lyon geboren Pierre-Laurent Aimard was op jonge leeftijd al zo groot, dat hij op 12-jarige leeftijd werd 'geadopteerd' door pianiste Yvonne Loriod, de echtgenote van Olivier Messiaen. Hij geldt dan ook wereldwijd als een van de meest vooraanstaande vertolkers van zijn werk.

Een jaar later studeerde Aimard onder leiding van zijn 'pleegmoeder' Messiaens "Vingt regards sur l'enfant Jésus". Op 17-jarige leeftijd gaf Aimard een uitvoering van deze monumentale cyclus.

Als winnaar van de internationale wedstrijd Olivier Messiaen verkreeg hij in 1976 erkenning op internationaal vlak. Sindsdien werkte hij met dirigenten als Pierre Boulez, Sergiu Celibidache, Seiji Ozawa, Zubin Mehta, Charles Dutoit, André Previn, Christoph von Dohnanyi, Giuseppe Sinopoli, Kent Nagano, Andrew Davis en David Robertson.

Reeds op twintigjarige leeftijd maakte hij zijn Amerikaans debuut met het Chicago Symphony Orchestra.

In 1977 werd hij op vraag van Pierre Boulez stichtend lid en solopianist van het Ensemble InterContemporain.

Als lid van het Ensemble Intercontemporain heeft Aimard zich achttien jaar lang 'gespecialiseerd' in hedendaagse muziek. Zijn grote bekommernis wass het hedendaagse repertoire bij een meer klassiek gericht publiek te brengen. Aimard werkte veelvuldig samen met componisten als Boulez, Stockhausen, Ligeti en Kurtág en stimuleert ook graag het werk van jonge componisten als George Benjamin en Marco Stroppa.

Sinds de jaren tachtig werkt Aimard nauw samen met György Ligeti. De componist wijdde verschillende ‘Etudes’ aan Aimard en wees hem aan om zijn complete oeuvre voor piano op te nemen.

Tegenwoordig concentreert Aimard zich op een solocarrière. Daarbij blijft hij bezieler van uitzonderlijke projecten, waarbij hij de kloof tussen publiek en hedendaagse muziek tracht te verkleinen. Zo stelde hij een concertreeks samen waarbij raaklijnen tussen Ligeti en Centraal-Afrikaanse muziek werden aangetoond en verbanden tussen de muziek van Elliott Carter en Orlandus Lassus werden blootgelegd.

Tegenwoordig snijdt hij ook het klassieke repertoire aan, en met succes. Als solist trad hij op met het Chicago Symphony, het Cleveland Orchestra, de Boston Symphony, de San Francisco Symphony, de London Philharmonic, het Koninklijk Concertgebouworkest, het Orchestre de Paris, het Orchestre National de France,... Hij was reeds verschillende
malen te gast op de festivals van Tanglewood, Salzburg, Berlijn, Wenen en Edinburgh, de Triënnale van Keulen, het Holland Festival en het Paris Automne Festival.

Pierre-Laurent Aimard maakte opnamen voor DGG, Sony, Erato, Wergo en Lyrinx en werkt in opdracht van cultuurzender
Arte aan een aantal films over grote componisten van de twintigste eeuw.

De laatste jaren verschenen heel wat opnamen bij Teldec, waaronder de integrale pianoconcerti van Beethoven met het Chamber Orchestra of Europe onder leiding van Nikolaus Harnoncourt, de Etudes en Images van Debussy, het pianoconcerto van Dvorák, en de ‘Concord Sonata’ en liederen van Ives met Susan Graham.

In 2004 verschijnt de opname van het Tripelconcerto en de Koorfantasie van Beethoven met het Chamber Orchestra of Europe
onder leiding van Nikolaus Harnoncourt.

In het seizoen 2005/06 wordt hij de eerste artiest in residentie van het nieuw geopende Salle de Concerts Grande-Duchesse Josephine-Charlotte in Luxemburg.

Naast uitvoerend musicus is Pierre-Laurent Aimard ook docent aan het conservatorium van Parijs en de Musikhochschule van Keulen.

Bron oa: www.desingel.be


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 105.