kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Pierre Audi

Frans-Libanese Opera-, toneel- en filmregisseur, geboren in Libanon, 1957, woonachtig te Amsterdam.

Pierre Audi (Beiroet 1957), groeide op in Libanon en Parijs en studeerde geschiedenis in Oxford. In 1979 stichtte hij het Almeida Theatre in Londen, een centrum voor vooruitstrevend theater, muziek en dans, dat uitgroeide tot een van de meest vooraanstaande centra voor hedendaagse muziek en muziektheater. Hij regisseerde er diverse theater- en operaproducties van contemporaine toneelschrijvers en componisten.

Sinds 1988 is Pierre Audi artistiek directeur van De Nederlandse Opera, waar hij als regisseur samenwerkte met onder andere de beeldend kunstenaars Jannis Kounellis, Georg Baselitz en Karel Appel. Zijn persoonlijke operarepertoire varieert van heel oud tot heel nieuw en van zeer populaire tot minder bekende werken. Zijn regies en artistiek leiderschap worden gekenmerkt door durf en inventiviteit.

Voor DNO regisseerde hij onder andere de Monteverdi-cyclus Il ritorno d'Ulisse in patria, Il combattimento di Tancredi e Clorinda, L'incoronazione di Poppea en L'Orfeo, de Mozart-opera¹s Mitridate, Il re pastore, Die Zauberflöte en La clemenza di Tito, Puccini’s La bohème en Wagner's Der Ring des Nibelungen.

Hiernaast regisseerde hij bij Toneelgroep Amsterdam (Shakespeare’s Timon van Athene) en het Zuidelijk Toneel. (Maat voor maat,Racines Bérénice).

Buiten De Nederlandse Opera debuteerde hij aan de Bayerische Staatsoper München (Henzes Venus und Adonis – tevens gastvoorstellingen in Genua en Mannheim), het Parijse Théâtre des Champs-Élysées (Cimarosa's Il matrimonio segreto), in de Japanse Suntory Hall (wereldpremière Tan Duns opera Tea), bij de Dresdner Musikfestspiele (de DNO-productie van Glucks Alceste) en in het Drottningholm Slottsteater (Händels Tamerlano en Alcina).

In 2001 debuteerde hij als filmregisseur met een verfilming van twee Canticles van Benjamin Britten.

In 2001 werd De Prins Bernhard Cultuurfonds Theater Prijs toegekend aan Pierre Audi voor zijn werk als operaregisseur en als artistiek leider van De Nederlandse Opera. De prijs bedroeg f 100.000.
De jury bestond uit Han Bakker, Roland de Beer, Ben Hurkmans, Henk van der Meulen en Jeannette Smit.
De jury prijst zijn consistentie in met name de Monteverdi- en de Wagnerregies. Het theatrale aspect van de opera wordt door Audi op een opvallende en originele manier gebracht. Zijn 'goede neus' heeft interessante productieteams (regisseurs en ontwerpers) bijeengebracht, die als team zowel als individuele kunstenaars bijzonder zijn. Ook zijn keus voor modern repertoire acht de jury belangrijk. 'Dankzij Audi heeft de Nederlandse Opera in de internationale operawereld een zeer prominente positie verworven. Zijn eigen werk heeft bovendien in Nederland invloed op de brede theaterwereld'.

Audi had in de zomer van 2003 een bijzonder succes in Zweden met zijn regie van de opera Alcina van Händel (die in 2005 in Amsterdam zal worden opgevoerd).

Pierre Audi ontving verder onder meer de Leslie Boosey Award voor zijn activiteiten bij het Almeida Theatre, de Prijs van de Kritiek voor zijn ensceneringen van werken van Shakespeare en van de Monteverdi-opera's bij DNO. Van de Vrienden van de Opera ontving hij de Prix d'Amis voor Wagners Der Ring des Nibelungen, en in Drottningholm werd hem een eremedaille uitgereikt voor zijn Händel-producties. Pierre Audi werd benoemd tot Ridder in de [Orde van de Nederlandse Leeuw] en Chevalier de la Légion d'Honneur.

Pierre Audi is sinds 2005 artistiek directeur van het Holland Festival. Naast de regie van Zoroastre verzorgt Audi de mise-en-espace bij drie producties: Hymne Mondiale, uitgevoerd door het Schönberg Ensemble en het programma Kurtág 80 jaar; een verzameling werken van György Kurtág, ter ere van het geboortejaar van deze meester en tenslotte Les Salons Russes, een EarFuel project rondom Sjostakovitsj en de opera Lady Macbeth van Mtsensk.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 230.