kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Peter-Jan Wagemans

Nederlands componist, 7 september 1952 Den Haag,

Hij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag orgel (eindexamen 1974), compositie bij Jan van Vlijmen (eindexamen 1975) en muziektheorie (eindexamen 1977) en oriënteerde zich op het gebied van de elektronische muziek in de studio van het conservatorium. Na het behalen van de Conservatoriumprijs voor compositie studeerde hij nog enige tijd bij Klaus Huber in Freiburg.

Wagemans doceert sinds 1978 muziektheorie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en in 1982/84? werd hij compositieleraar aan het Rotterdams conservatorium. Van 1990 tot 2002 was hij artistiek leider van het Doelen Ensemble. Met ingang van het seizoen 1998-1999 werd hij artistiek adviseur van het Noordhollands Philharmonisch Orkest als opvolger van Piet Veenstra, een functie die hij nu bij Holland Symfonia bekleedt.

Wagemans zet zich in voor hedendaagse muziek en speelt een belangrijke rol in het Rotterdamse muziekleven. Hij staat bekend als een 'verhalenverteller' en schrijft muziek die erg aanspreekt. Zijn composities zijn meestal heel hecht van structuur en hebben een grote emotionele lading. Hij laat zich zowel inspireren door oude, middeleeuwse componisten als door bijvoorbeeld Scriabin en Max Reger.

In 1990 ontving hij de Matthijs Vermeulenprijs voor Rosebud, een symfonisch gedicht.

Onder zijn composities nemen orkestwerken een belangrijke plaats in. Enkele ervan werden onder leiding van Ernest Bour in première gebracht, zowel met het Residentie Orkest (Overture -1972, Muziek I - 1974) als het orkest van de Südwestfunk (Muziek II - 1979). Riccardo Chailly dirigeerde het Koninklijk Concertgebouw Orkest bij de première van De stad en de engel (1996, rev. 1997). Het Brabants Orkest wijdde in 1997 twee concerten aan werken van Peter-Jan Wagemans, waarbij onder meer Nachtvlucht (1997), voor sopraan en orkest in première ging. Tijdens het Rotterdams Muziek Festival in oktober 2002 stond Wagemans centraal en werd o.a. Moloch (2000) voor orkest uitgevoerd.

Voor zijn orkestcompositie Moloch werd aan Wagemans de Matthijs Vermeulenprijs 2003 van het [Amsterdams Fonds voor de Kunst] toegekend. In 1999 kreeg hij de ANV-Visser-Neerlandia muziekprijs.

Verder schreef hij o.a.: Romance voor viool en orkest (1981), Het landschap voor piano solo (1989), Dreams voor groot orkest (1991) en Zevende symfonie (1998- 1999).

Peter-Jan Wagemans beschouwt zichzelf als een uitgesproken Europese componist die het als zijn taak ziet de Europese muziektraditie verder te ontwikkelen en te vernieuwen. Eén van de componisten uit deze traditie is Franz Schreker (1878 – 1934), door Wagemans altijd zeer bewonderd en zelfs als inspiratiebron genomen voor sommige van zijn composities.

Kunst is een vermenging van herinnering, associatie en kwaliteit.
Herinnering is het vermogen iets zó te zeggen dat het tot een herkenbare gestalte wordt.
(Plato: Alle kennis berust op herinnering.)
Associatie staat voor de kracht iets zó te zeggen dat het onthouden wil worden, omdat
het de wortels van de ziel raakt. Zij hoort eigenlijk ook tot het rijk van de herinnering, maar
dan tot het gevoelsmatige, autobiografische deel ervan.
Kwaliteit is het meest ongrijpbaar, maar heeft direct te maken met:
1. de hoor- en voelbare structuur van de klank;
2. de schoonheid van het materiaal;
3. de vondst.
De noten zijn de dragers van de kwaliteit; daarom verzet ik mij tegen muziek waarin het
accent teveel op beweging of ruis ligt.
Peter-Jan Wagemans

Zie ook: Wagemans laat de engelen ruziën over Gods schepping NRC Door Ernst Vermeulen [PDF] PETER-JAN WAGEMANS (Paul Luttikhuis, June 1994)


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 12.