kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Nicolas Collins

Nicolas Collins geboren New York City 1954
Amerikaans componist, musicus, journalist en schrijver

Nicolas Collins, geboren en getogen in New York, studeerde compositie bij Alvin Lucier aan de Wesleyan universiteit en werkte verscheidene jaren met David Tudor en werkte samen met talrijke solisten en ensembles over de hele wereld.

Hij componeerde en trad op sinds de vroege jaren zeventig. Collins was een pionier in het gebruik van microcomputers in live-performance en maakte uitgebreid gebruik van zelfgemaakte electronische circuits, radio, gevonden geluidsmateriaal en transformeerde muziekinstrumenten.

Hij woonde het grootste deel van de jaren negentig in Europa, waar hij Visiting Artistic Director (artistiek leider) van Stichting STEIM (Amsterdam) was en composer-in-residence voor DAAD in Berlijn.

Sinds 1997 was Collins hoofdredacteur van het Leonardo Music Journal. Momenteel is hij voorzitter van het Department of Sound aan de School of the Art Institute van Chicago.

Zijn recente werk legt de nadruk op het gesproken woord en combineert bijzondere electronica met conventionele akoestische instrumenten.

Nicolas Collins presenteerde ruim 300 concerten en installaties in de VS, Europa en Japan, als solo-artiest, als lid van David Tudor's "Composers Inside Electronics", met zijn eigen ensembles en in samenwerking met de Barton Workshop, Tom Cora, Peter Cusack, The Downtown Ensemble, Shelley Hirsch, Impossible Music, Guy Klucevsek, Ron Kuivila, Christian Marclay, David Moss, Ben Neill, Jim O'Rourke, Robert Poss, Relache, Elliott Sharp, the Soldier String Quartet, John Zorn, en anderen.

Recente opnamen zijn te verkrijgen bij PlateLunch, Periplum en Apestaartje.
Zijn boek Handmade Electronic Music – The Art of Hardware Hacking, is door Routledge uitgegeven in 2006. In dit boek schetst Collins de tactiele exploratie van zelfgebouwde elektronische instrumenten en de subtiele sabotage van kinderspeelgoed tot game controllers: een wereld van ongebruikelijke geluiden wordt ontsloten door het misleiden van oude Casio-keyboards of irritante geluidsboeken Elektronische muziek (en het opnemen van muziek) is ontstaan doordat experimenterende kunstenaars en wetenschappers luisterden naar de biepjes en het kraken van elektriciteit terwijl dit door met de hand gesoldeerde componenten liep.
Deze pioniers van de elektronische muziek bouwden hun eigen instrumenten, waren op zoek naar nieuwe geluiden en vonden een totaal nieuwe muzikale taal en vorm uit.
De resulterende folk electronic instruments, zoals de STEIM kraakdoos, werd het basisinstrumentarium van een ongebonden groep van componisten die opkwam in de 70-er jaren, ná John Cage, David Tudor en David Behrman en vóór Oval, Moby en Matmos.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 278.