kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Napolitanen

NieuwNapolitanen / Hervormings-Napolitanen

Met Cimarosa (1749 1801) keren wij weer terug naar Napels. In de tijd, waarvan nu sprake is, had Italië de hegemonie in de muziek reeds aan Duitsland moeten afstaan, waar in het bijzonder de grote Weense klassieken de Italiaanse produktie kwalitatief sterk overvleugelden. Niettemin is Mozart zeer veel aan de Italiaanse kunst en traditie verplicht en sloot hij zich in zijn opera seria (Mitridate, Lucio Silla, Il re pastore, Idomeo, La clemenza di Tito) bij de Italiaanse stijl van zijn tijd aan. Deze stijl was niet meer de verstarde der Oudnapolitaanse School. Tegen deze was van verschillende zijden verzet gerezen.

Hervormings-Napolitanen
Zo hadden de zgn. Hervormings-Napolitanen hun opera's verrijkt door aansluiting aan de Franse tragédie lyrique, welke door een Italiaan van geboorte, Giov. Batt. Lulli, alias Jean Baptiste de Lully, geschapen was uit samensmelting van tragédie en ballet de cour. Het dramatische werd door deze componisten weer met meer ernst nagestreefd en de heerschappij der zangers beknot. Zij streefden er ook naar, de situaties evt. zuiver orkestraal te illustreren, balletmuziek te schrijven, marsen enz.
De belangrijkste figuren der Hervormings-Napolitanen zijn Niccolo Jomelli, Tommaso Traetta, en de Spanjaarden Davide Perez, Dom. Terradellas en Francesco di Maio.

NieuwNapolitanen
De zgn. Nieuwnapolitanen daarentegen streefden naar een vernieuwing van de muziek uit, door grotere vormverscheidenheid, rijkere afwisseling van verschillende ariavormen (aanpassing aan hoofd- of rondovorm bijv.), ensembles, koren.
Tot de NieuwNapolitanen bij wie Mozart zich aansloot, behoren Pietro Guglielmi, Niccola Piccini, Gius. Sarti, A. Sacchini. Ook Bachs jongste zoon, Johann Christian Bach, de 'Milanese', behoort als opera-componist tot deze richting.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 105.