kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Musique-Mesuree

Musique Mesurée

metrische muziek
Van een aantal van deze homofone composities was het muzikale metrum gerelateerd aan dat van de tekst; ze vormen de weerslag van de experimenten van een groep dichters en componisten die in 1570 onder patronage van koning Karel IX de Académie de Poésie et de Musique (Academie voor poëzie en muziek) oprichtten.

De dichter Jean-Antoine de Baïf schreef strofische Franse verzen in antieke versvoeten (vers mesurés à l'antique), waarbij de moderne dynamische accenten zijn vervangen door de oude Grieks-Romeinse temporele accenten (met lange en korte lettergrepen).
Le Jeune, Mauduit en anderen maakten vierstemmige zettingen voor deze verzen, waarbij ze strikt de hand hielden aan de regel dat de noot voor elke lange lettergreep precies twee keer zo lang is als de noot voor elke korte lettergreep.

Omdat er in de Franse taal geen consequent onderscheid werd gemaakt tussen lange en korte lettergrepen, moesten daarvoor regels worden vastgesteld. De verscheidenheid aan versvoeten leidde dus tot een overeenkomstige verscheidenheid aan muzikale ritmen, waarbij binaire en ternaire groeperingen elkaar vrijelijk afwisselden (zoals in het chanson Revecy venir du printans van Le Jeune).
Deze musique mesurée (metrische muziek), zoals ze werd genoemd, was te kunstmatig van opzet om lang te bestaan, maar via deze muziek werden de onregelmatige ritmen in het air de cour geïntroduceerd.
Een onregelmatig ritme bleef daarna kenmerkend voor de airs van Franse componisten uit de eerste helft van de zeventiende eeuw; vanaf ongeveer 1580 was de air de cour in Frankrijk ook het belangrijkste type vocale muziek geworden.

Zie ook chanson


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 12.