kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 28-04-2009 voor het laatst bewerkt.

Michel van der Aa

Michel van der Aa (1970)

Michel van der Aa heeft instrumentale, orkestrale en elektronische stukken gecomponeerd en werkte veelvuldig samen met kunstenaars uit andere disciplines.

Zijn werk wordt uitgevoerd door gerenommeerde musici in Nederland en in het buitenland. Van der Aa kreeg opdrachten van onder meer Slagwerkgroep Den Haag, VPRO-televisie (Reiziger in Muziek), Norrköping Symphony Orchestra Sweden, Ives Ensemble, Nomad Ensemble Tokyo, Richard Alston Dance Company London, Schönberg Ensemble, Tomoko Mukaiyama, Maarten Altena Ensemble, Annelie de Man/Harry Sparnaay en PFS Ensemble Sweden.
Van der Aa’s muziek werd internationaal uitgevoerd, o.m. door het Asko Ensemble en Schönberg Ensemble, het Freiburg Barockorchester, de Nederlandse radio-orkesten, het Zweedse Norrköping Symfoniorkester, het Canadese Esprit Orchestra, het New National Theatre Tokyo, het ensemble musikFabrik, de Albany Dogs of Desire, Continuum Ensemble Toronto, SWR-Orchester Baden-Baden & Freiburg, het Helsinki Avanti Ensemble en het Ives Ensemble.
Zijn muziek werd tevens uitgevoerd tijdens de Berliner Festspiele, het Parijse Festival d’Automne, Donaueschinger Musiktage, Gaudeamus Muziekweek, Muziek Biennale Zagreb, LA Philharmonic New Music Series, Moscow Music Week, Oslo Ultima Festival, Boedapest Herfst Festival, Huddersfield Festival, de Biennale van Venetië, Lucerne Festival, Warschauer Herbst, de Nederlandse Muziekdagen en de ZaterdagMatinee in het Amsterdamse Concertgebouw.
Zijn stijl wordt gekenmerkt door veelvuldig gebruik van soundtracks, video en filmprojecties, die het theatrale aspect in zijn werk versterken en zijn muzikale vocabulaire verbreden. Zijn film Passage werd vertoond tijdens vele internationale festivals en uitgezonden op de Nederlandse televisie. Michel van der Aa werkte samen met choreografen als Kazuko Hirabayashi, Philippe Blanchard, Ben Wright, Annabelle Lopez Ochoa en de filmmakers Hal Hartley en Peter Greenaway.

Michel van der Aa studeerde compositie en muziekregistratie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Hij volgde compositielessen bij Diderik Wagenaar, Gilius van Bergeijk en Louis Andriessen.

In 1993 startte hij een opnamebedrijf voor hedendaagse muziek.

In 1994 nam hij deel aan 'The International Dance Course for professional Choreographers and Composers' met behulp van een beurs van de Stichting Fonds voor de Podiumkunsten.

In nauwe samenwerking met choreograaf Philippe Blanchard maakte hij in 1996 Staring at the Space. Dit avondvullend werk voor orkest en 10 dansers was een opdracht van het Norköpping Symphony Orchestra Sweden.

In het seizoen 1997/98 was hij "composer in residence" van Slagwerkgroep Den Haag.

In februari 1999 ging Faust in première in Tokyo, een groot werk voor kamerorkest, dansers en acteurs, geschreven in opdracht van het New National Theatre Tokyo.

In 1999 won hij de Gaudeamus Prijs met Between dat werd uitgevoerd door Slagwerkgroep Den Haag.
Van der Aa was de eerste Nederlandse componist die de prestigieuze Gaudeamus prijs ontving. Hij kreeg de prijs voor Between, het tweede deel van zijn ensembletrilogie Above-Between-Attach uit 1999.

In datzelfde jaar componeerde hij tape inserts voor de opera Writing to Vermeer van Louis Andriessen en Peter Greenaway.

Het Amsterdamse Fonds voor de Kunst kende hem in 2000 de Matthijs Vermeulen Aanmoedigingsprijs toe voor Attach, het laatste deel van zijn ensembletrilogie Above-Between-Attach.

Second self voor orkest ging in première tijdens de Donaueschinger Musiktage en tijdens de Nederlandse Muziekdagen 2004 waar tevens zijn film Passage in première ging.

Het Amsterdamse Fonds voor de Kunst gaf hem in 2000 de Matthijs Vermeulen Aanmoedigingsprijs voor Attach.

In 2002 volgde hij een opleiding filmregie aan de New York Film Academy.

kameropera One (2002)
Een van Michel van der Aa’s meest succesvolle stukken is One, een kameropera voor sopraan, video en soundtrack.
Voor de kameropera One (2002) ontving Van der Aa de Matthijs Vermeulenprijs 2004.
Na een succesvolle tournee door Nederland was deze productie met filmprojecties en in regie van de componist zelf, te gast in elf verschillende landen. Hij regisseerde eveneens de tv-registratie voor de NPS.
componist, librettist als regisseur. In One zijn muziek, teksten en videobeelden dan ook volledig vervlochten. Het gegeven van een schizofrene vrouw die worstelt met haar omgeving, krijgt letterlijk en figuurlijk gestalte in een polyfone interactie tussen live-gezongen muziek, soundtrack en thrillerachtig videomateriaal.
Het medium video dat Van der Aa in One voor het eerst toepast, maakt de kameropera tot een scharnierpunt in zijn voortdurende onderzoekingen naar de wisselwerking tussen wat je ziet en wat je hoort, tussen wat is (live spel, mens) en wat was (beeld- of geluidsdrager, machine). Het is een gegeven dat Van der Aa verder uitwerkt in zijn nieuwste opera After Life, en waarmee hij al in verschillende eerdere werken experimenteerde – met name in de Here Trilogy, die als het instrumentaal complement van One kan worden beschouwd.

In 2004 tekende van der Aa een contract met de uitgeverij Boosey & Hawkes. Het eerste werk dat daar verscheen was Here [enclosed] voor kamerorkest en soundtrack (2003).

In juni 2005 ontving hij de componistenprijs van de Ernst von Siemensprijs, een Duitse aanmoedigingsprijs voor jonge componisten, tijdens de Kammerspielen in München en de Charlotte Köhler Prijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds voor zijn regie-activiteiten en vanwege het interdisciplinaire karakter van zijn oeuvre.

2006 Paul Hindemith-Preis
Michel van der Aa ontvangt de Paul Hindemith-Preis van het Schleeswijk-Holstein Muziek Festival. De prijs, 20.000 euro groot, wordt uitgereikt tijdens een feestelijk concert op 28 juli, alwaar zijn werken Just Before en Memo zullen worden uitgevoerd. De Paul Hindemith-prijs is een internationale, prestigieuze prijs, bedoeld voor jonge componisten.

2006 Holland Festival 2006
Dit jaar biedt het Holland Festival een podium voor maar liefst vier composities van zijn hand. Naast Imprint wordt ook de kameropera One ten gehore gebracht. Het Asko Ensemble en Schönberg Ensemble speelt zijn Here-trilogie. Het Holland Festival opent met de opera After Life.

After Life
Een eenakter over het beslissende moment van je leven.
libretto van Hirokazu Kore-Eda
In opdracht van de Nederlandse Opera schreef Van der Aa de opera After Life, gebaseerd op de gelijknamige film van de Japanse regisseur Kore-Eda; After Life, een coproductie van De Nederlandse Opera en Holland Festival, gaat 2 juni 2006 in première als openingsvoorstelling van het Holland Festival.
Wat was het meest beslissende moment in je leven?
Dat is de vraag die in Michel van der Aa’s opera centraal staat. Uitgaand van de gelijknamige film van Hirokazu Kore-Eda laat de opera ons kennismaken met mensen die vanuit het aardse bestaan in de hemel opgenomen moeten worden. Hun belangrijkste herinnering mogen ze in de vorm van een film nog één keer beleven en dan meenemen naar de eeuwigheid. Door de combinatie van gespeelde actie en film, livemuziek en elektronica ontstaat een complexe structuur, waarmee Van der Aa voortbouwt op zijn succesvolle eenakter One, die in 2004 met de Matthijs Vermeulenprijs werd bekroond. Zeer uiteenlopende tijdniveaus vinden hun weerspiegeling in de muziek en de handeling, terwijl het werk toch steeds zijn helderheid en de uit zijn humanistische grondgedachten voortvloeiende eenduidigheid weet te bewaren.
Mijn werk gaat vaak over conflicten, dialogen en de beleving daarvan door het individu.
Michel van der Aa

(bron: www.muziekgroep.nl)

Zie ook video interview voor RAM VPRO


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 96.