kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Michael Nyman

Michael Laurence Nyman geboren Londen 23 maart 1944
Engels componist, pianist, librettist en musicolog

Michael Nyman (1944) is een componist van minimalistische muziek en is waarschijnljk het bekendst om de vele partituren die hij schreef tijdens zijn lange samenwerking met de filmmaker Peter Greenaway.

Nyman studeerde van 1961-67 compositie aan de Royal Academy of Music in Londen en aan King's College.

Toen Michael Nyman in 1974 zijn studie Experimental Music: Cage and Beyond publiceerde, kon hij nauwelijks zijn eigen contributie aan dat 'beyond' (voorbij) hebben voorzien. Ontevreden met de gangbare orthodoxieën van het internationale modernisme, was Nyman in 1964 gestopt met componeren om als musicoloog te werken.

Later schreef Nyman kritieken voor vele kranten, waaronder voor The Spectator, waar hij in een recensie uit 1968 over The Great Digest van Cornelius Cardew, de eerste was die het woord 'minimalisme' met betrekking tot muziek gebruikte.

Peter Greenaway, Zoo: A Zed & Two Noughts (1985) - Trailer, muziek Time Lapse door Michael Nyman

Datzelfde jaar zond de BBC Come Out van Steve Reich uit, waarin Nyman nieuwe mogelijkheden hoorde en de weg terug naar het componeren zich begon te openbaren. In 1968 schreef Nyman het libretto voor de opera Down by the Greenwood Side van Harrison Birtwhistle. Later gaf Birtwhistle hem de opdracht om arrangementen te maken van 18de eeuwse Venetiaanse liederen voor een productie in 1976 van Carlo Goldoni's Il Campiello. Hiervoor stelde Nyman een band samen die hij zelf beschreef als 'the loudest unamplified street band' (de luidste onversterkte straatband) die hij zich kon voorstellen.

Nadat het stuk niet meer liep hield Nyman de Campiello Band in stand en voegde daar zijn eigen stuwende pianospel aan toe. Een band heeft repertoire nodig en Nyman zorgde daarvoor, te beginnen met In Re Don Giovanni, een karakteristieke behandeling van de 16 maten van Mozart.

De line-up van de band veranderde, er werd versterking toegevoegd en de naam werd veranderd in de Michael Nyman Band. Dit is het laboratorium waarin Nyman zijn compositiestijl heeft geformuleerd rond sterke melodieën, flexibele doch assertieve ritmes en nauwkeurig gearticuleerd ensemble spel.

Hoewel de werken voor de Michael Nyman Band zijn oeuvre domineerden, heeft de componist voor een grote verscheidenheid aan ensembles gecomponeerd, waaronder symfonie orkest, a-capella koor en strijkkwartet. Nyman schreef verscheidene podiumwerken, waaronder The Man who Mistook his Wife for a Hat (1986); en heeft hij muziek gecomponeerd voor choreografen als Siobhan Davies, Shobana Jeyasingh, Lucinda Childs, Karine Saporta en Stephen Petronio.

Nyman's filmmuziek bereikte het grootste publiek, vooral door Peter Greenaway met wie hij aan elf films meewerkte. Andere regisseurs met wie Nyman samenwerkte zijn onder meer Jane Campion aan The Piano (1993), Volker Schlöndorff aan The Ogre (1996), Neil Jordan aan The End of the Affair (1999), Michael Winterbottom aan Wonderland, The Claim, 9 Songs and A Cock and a Bull story (2005), Dorota Kedzierzawska aan Jestem (2005) en Laurence Dunmore aan The Libertine (2004).

Nyman werkte ook samen met Damon Albarn aan de muziek voor Ravenous (1999) van Antonia Bird. Nyman componeerde muziek voor een modeshow, voor de opening van een hoge-snelheid spoorverbinding en een computerspel, de music/multi-video event The Commissar Vanishes, gebaseerd op David King's boek over Stalinistische manipulatie van foto-documenten en de opera Facing Goya (2000), een spannende thriller over genetica.

In 2002 trad Michael Nyman samen met de band op in de Royal Festival Hall, waar ze de muziek voor de zwart witte filmklassieker Man With a Movie Camera uit 1929 van Dziga Vertov uitvoerden. Uitgevoerd met The Commissar Vanishes, documenteert de film het hele spectrum van
het Sovjet stadsleven.
Ook in 2002 presenteerde Nyman, samen met U. Shrinivas (electrische mandoline) en de zangers Rajan en Sajan Misra, een avond van SANGAM muziek, een gezamenlijk project dat een periode representeert van Nyman's samenwerking met Indiase meestermuzikanten.
In augustus 2003 ging Nyman's vioolconcert in première in Hamburg, een opdracht van het Schleswig-Holstein Muziek Festival, uitgevoerd door Gidon Kremer en het festival orkest onder directie van Dennis Russell Davies.

Nyman herzag zijn opera Facing Goya voor het Badisches Staatstheater in 2002. Dit was het begin van een driejarige periode als 'composer in residence'. Man and Boy: Dada, een opera gebaseerd op de dada artiest Kurt Schwitters, met een libretto van Michael Hastings, was de volgende opera. Naar aanleiding van dit succes ging een nieuwe productie onder leiding van Lindsay Posner in première in het Almeida Theatre, in Londen in 2004. Man and Boy: Dada werd in december van datzelfde jaar in Amerika uitgevoerd. Love Counts, ook met een libretto van Michael Hastings maakte het trio compleet met zijn Duitse première in maart 2005. De band met het Almeida Theater continueert tot juli 2006, wanneer een nieuwe productie van Love Counts plaatsvindt.

Andere premières waren: I was a Total Virgin, een samenwerking met Hanif Kureishi en opdracht van het London Sinfonietta en voor het eerst uitgevoerd in FuseLeeds06; Beckham Crosses/Nyman Scores, een opdracht van het BBC Radio3 programma Between the Ears.
Acts of Beauty, een opdracht van en uitgevoerd door Sentieri Selvaggi, op het Mantova International Literature Festival.
The Photography of Chance (geschreven ter herinnering aan John Peel) een opdracht voor het Ahn Trio en uitgevoerd in Salt Lake City in november 2004.
Het ballet Flicker, een opdracht van het Shobana Jeyasingh Dance Theatre werd voor het eerst uitgevoerd in het Royal Northern College of Music in februari 2005. Melody Waves, een opdracht van het Singapore Chinese Orchestra, werd uitgevoerd in de Barbican in Londen in april 2005.
Andere opdrachten zijn twee voor de BBC: de eerste om de 250ste verjaardag van Mozart te vieren en de tweede is voor het BBC Symphony Orchestra en Koor. Verder schreef hij een percussie concert voor Colin Currie een cello concert voor Nina Kotova en een werk voor orkest en koor in opdracht van het BBC Symphony Orchestra A Handshake in the Dark (maart 2007).

Michael Nyman heeft in het voorjaar van 2005, met The Piano Sings, het debuut solopiano album van de componist, zijn eigen platenlabel gelanceerd, MN Records. Dit werd gevolgd door een opname van de succesvolle opera Man and Boy:Dada, zijn muziek voor de film The Libertine en de de eerste drie titels in de serie The Composers Cut.

Bron: www.michaelnyman.com


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 165.