kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Messe-Solennelle

voor drie solisten, gemengd koor en orkest van Hector Berlioz.
De "Messe solennelle" voor drie solisten, gemengd koor en orkest ontstond in 1824, toen Hector Berlioz net twintig jaar oud was. De eerste opvoering van het werk vond plaats op 10 juli 1825 in de Saint Roch in Parijs. Na nog een tweede opvoering op 22 november 1827 in Saint Eustache vernietigde de componist de zang- en orkestpartijen van zijn mis.

De autografe partituur bleef echter behouden - zoals pas in 1992 bleek. Berlioz had deze - volgens een aantekening op de handdgeschreven partituur - aan zijn Parijse studievriend A. Bessems geschonken. De aantekening luidt: "De partituur van deze mis, volledig van Berlioz' eigen hand, ontving ik als teken van de jarenlange vriendschap die mij met hem verbindt." De notitie is ondertekend met "A. Bessems 1835". Dat de autograaf uitgerekend in de kerk Saint Charles Borromeus in Antwerpen werd teruggevonden kan worden verklaard door het feit dat hij na de dood van A. Bessems in 1868 in het bezit kwam van diens broer Joseph, die verantwoordelijk was voor de kerkmuziek in Saint Borromeus.

Ook al was Berlioz over het werk als geheel niet meer tevreden, sommige delen ervan kwamen uiteindelijk terecht in andere werken. Zo gebruikte hij het "Resurrexit" zowel in zijn "Benvenuto Cellini" (1836) als in zijn Requiem uit 1837. Het "Agnus Dei" duikt op in een deel van het Te Deum uit 1849. Ook in zijn "Symphonie fantastique" gebruikte hij elementen uit deze vroege mis


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 191.