kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Luca Marenzio

Luca Marenzio geboren Coccaglio bij Brescia 1553/54, gestorven Rome 22 augustus 1599
Italiaans componist en maestro di capella

Als koorknaap in de Brescia kathedraal studeerde Luca Marenzio bij Giovanni Contino. Hierna was hij tot 1578 in dienst bij kardinaal Cristoforo Madruzzo.

Marenzio was vanaf 1578 negen jaar lang in dienst van kardinaal Luigi d'Este in Rome, als muzikant en later koormeester. In deze tijd maakte Marenzio contact met het het hof in Ferrara, van de broer van de kardinaal. Rond deze tijd begon hij een naam te krijgen als componist.

Tegen 1581 was Marenzio's muziek intens populair geworden, te zien aan de frequentie waarin zijn gepubliceerde boeken met madrigalen herdrukt werden, alsook de steeds gebruikelijker wordende verschijning van zijn madrigalen in bloemlezingen.

Van 1588-89 was hij aan het hof van Ferdinando I de Medici te Florence en droeg bij aan de muziek voor de intermedi opgevoerd tijdens het hofhuwelijk van 1589.

In 1594 kwam Marenzio onder de vleugel van kardinaal Aldobrandini, waar hij de dichters Tasso en Guarini ontmoette. In het jaar erop regelde de kardinaal zijn post bij de koning van Polen Sigismund III Vasa, aan wiens hof in Warschau Marenzio werkte van 1596-98.

Tegen de tijd van zijn overlijden een jaar later, was Marenzio terug in Rome als pauselijk hofmusicus.

Marenzio is vooral beroemd door zijn talrijke madrigalen, waarin hij als een der eersten op ruime schaal chromatiek toepaste. Hij componeerde 500 madrigalen, 80 villanellas, een groot aantal motetten en andere kerkelijke werken.

Het Rome waar Marenzio zo'n groot deel van zijn leven doorbracht was een bloeiend centrum voor amateur madrigaal zang, dat een gewillige markt opleverde voor de voortdurende stroom van boeken met madrigalen die hij sinds 1580 publiceerde. Vanaf het begin demonstreerde Marenzio spreekvaardigheid en meesterschap in de zetting van lichte pastorale verzen tot muziek, die een intieme respons combineert tot de woorden met handig contrapunt en plezierige ritmes en structuur. Later ging Marenzio's voorkeur meer uit naar serieuze, zelfs morbide teksten en schreef hij in een stijl, die eenvoudig en intens was, waarbij hij volop gebruik maakte van dissonnante en chromatische harmonie├źn.

Het gros van zijn madrigalen zijn voor vijf stemmen, met veel voor zes en minder voor vier stemmen. De madrigalen van Marenzio hadden een directe impact in Engeland en waren van grote invloed op de Engelse madrigalisten. Sommige werden gubliceerd in Musica Transalpina van 1588 van Yong.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 12.