kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 30-11-2008 voor het laatst bewerkt.

Leo Samama

Nederlands componist en musicoloog, Apeldoorn 25 maart 1951 Apeldoorn.

Website: Leo) Samama heeft zich sinds 1975 op vele terreinen van de muziek gemanifesteerd, als docent, componist en musicoloog.

Levensloop
Hij studeerde van 1970 tot 1977 muziekwetenschappen aan de Universiteit Utrecht, en in dezelfde periode enkele jaren compositie bij Rudolf Escher.

Van 1977 tot 1988 was Samama docent muziek- en cultuurgeschiedenis aan het Utrechts Conservatorium; tevens doceerde hij aan het Koninklijk Conservatorium o.m. esthetiek van de muziek.

Van 1978 tot 1984 schreef hij voor De Volkskrant, van 1986 tot 1990 voor NRC/Handelsblad en daarnaast eveneens voor de Haagse Post.

Samama heeft een groot aantal geschriften op zijn naam staan over tal van onderwerpen. Hij verleende zijn medewerking aan de meest recente edities van Musik in Geschichte und Gegenwart (o.m. over Henk Badings) en The Groves Dictionary of Music and Musicians, schreef voor tijdschriften in binnen- en buitenland, en publiceerde verscheidene boeken als auteur en als redacteur. Zijn bekendste boek is Zeventig jaar Nederlandse muziek 1915‑1985(Amsterdam 1986), dat recent is verschenen in een uitgebreide, gecorrigeerde editie als Nederlandse muziek van de 20-ste eeuw (Amsterdam 2006).

Van 1988 tot en met 1991 was hij als docent voor muziek van de 20e eeuw verbonden aan de vakgroep muziekwetenschap van de Faculteit der Letteren van Rijksuniversiteit Utrecht.

Van 1988 tot 1994 was Samama lid van het stichtingsbestuur van het Koninklijk Concertgebouworkest, van 1988 tot 1993 lid van de artistieke adviesraad en artistiek adviseur van Centrum voor Nederlandse Muziek in Hilversum.

Van 1990 tot 1993 lid van de redactiecommissie van de Bibliotheek Nederlandse Muziek.

Van 1992 tot 1994 was hij artistiek adviseur van de NCRV met betrekking tot de publieke orkestprogramma's.

Van 1994 tot 2003 was hij artistiek coördinator van het Residentie Orkest. Tevens programmeerde hij gedurende enkele jaren het aandeel klassieke muziek van de Dr Anton Philips­zaal en de Nieuwe Kerk aan het Spuiplein. Samama is een van de initiatiefnemers van het Binnenhoffestival in Den Haag en van de Nederlandse Strijkkwartet Academie onder leiding van Stefan Metz.
In december 2001 was hij gastprogrammeur van de Nederlandse Muziekdagen.

In 2003 trad hij als artistiek directeur in dienst van het Nederlands Kamerkoor en in 2004 als algemeen directeur.

2004-heden algemeen directeur van het Nederlands Kamerkoor.
2005 lid van de begeleidingscommissie van het Nederlands Studenten Orkest.
2006-heden artistiek adviseur van het Orkest van het Oosten.

Werken:
De composities van Samama hebben sedert zijn eerste opus in 1975 tot tal van opdrachten en uitvoeringen in binnen- en buitenland geleid. Zijn bekendste werken zijn het Capriccio voor altsaxofoon en piano (opus 5, 1976), de Trip­tico voor twee gitaren (opus 7, 1979), Soit que l'Abime voor altsaxofoon, saxofoonkwartet en slagwerkensemble (opus 19, 1983), Afterthoughts voor orkest (opus 22, 1983), Monumentum pro Caecilia voor klavecimbel en strijkorkest (opus 23, 1984), San­Yüeh voor orkest (opus 26, 1985), Tweede Pianosonate 'En voyage' (opus 36, 1989), Mirage voor altviool (opus 44, 1996), Overture to a serenade (opus 52, 1998)), De solitude en solitude (Éluard) voor sopraan, fluit, cello en piano (opus 54, 1999), En Hollande (Verlaine) voor sopraan en strijkkwartet (opus 56, 2000), een Strijksextet (opus 55, 2000), Toccata festiva voor koperkwintet (opus 60, 2001), Valeriustrio voor viool, klarinet en cello (opus 73, 2003) en Klarinetconcert (opus 74, 2005). Bij de herdenking van Prins Claus door de Staten Generaal in oktober 2002 werd zijn Treurmuziek (opus 65) in de Ridderzaal uitgevoerd.

Websites: www.leosamama.nl, nl.wikipedia.org


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 293.