kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Jonathan Dove

Jonathan Dove geboren 1959
Engels componist

Jonathan Dove is één van de meest veelzijdige en actieve componisten van zijn generatie. Hij componeert voor opera, film, dans, theater, kerk, publieke plaatsen en concertzalen. Zijn liefde voor de zang resulteerde in talrijke koorwerken en verscheidene opera's.

Dove is het meest bekend als componist van opera's en koormuziek. Zijn vliegveld-komedie Flight ("een van de weinige succesvolle komische opera's uit de recente muziekgeschiedenis", The Sunday Times) ging in 1998 in Glyndebourne in première en werd uitgezonden op Channel 4; een opname is verkrijgbaar bij Chandos.
De Glyndebourne productie van Flight toerde door Europa en nieuwe producties volgden in de VS en Duitsland. Alle uitvoeringen werden enthousiast ontvangen door zowel het publiek als de critici. In 2005 was Flight te zien in Boston en weer in Glyndebourne, in maart 2006 beleefde het zijn Australische première tijdens het Adelaide Festival, waarvoor het de Helpman Award won voor beste opera.

Dove schreef andere opera's waaronder Siren Song (Almeida Opera) en L'Augellino Belverde (Musica Nel Chiostro) evenals de kameropera's Pig en Greed voor de English National Opera Studio. Ook schreef hij de televisieopera Man on the Moon.

In 1999 gaf Almeida Opera de wereldpremière van Tobias and the Angel, een kerkopera met gemeenschaps betrokkenheid: 8 professionele zangers, kinderen en amateurs nemen de rollen van engelen, mussen, huwelijksgasten, de stemmen van bomen, bergen en rievieren en een reuze vis voor hun rekening. The Palace in the Sky een typische 'gemeenschapsopera', een moderne urbanistische bewerking van het 'Toren van Babel' verhaal, beleefde zijn wereldpremière in november 2000 in de Hackney Empire.

De Blast Off scène van Jonathan Dove's Man on the Moon

Tijdens zijn lange verbondenheid met Glyndebourne, schreef Dove drie grootschalige gemeenschapsopera's. In de uitvoering van een van deze werken, In Search of Angels leidden 600 amateur uitvoerders het publiek rond de Peterborough kathedraal en tenslotte naar een winkelcentrum waar engelen naar beneden kwamen via de roltrappen.

Dove heeft ook geholpen de opera te brengen naar publiek dat het normaal gesproken niet bereikt, door grote werken te arrangeren voor klein orkest. Zijn arrangementen voor City of Birmingham Touring Opera werden altijd goed ontvangen en meest bekend is zijn gedurfde bewerking voor twee avonden van Wagner's Ring. In 1998 maakte de CBTO een succesvolle toernee met Dove's versie van Janávcek's The Adventures of Vixen Sharp-Ears.

De opera L’altra Euridice is één van vele werken geschreven voor periode instrumenten, waaronder La dama ed il pulitore di Damasco en Le porte di Bagdad (alle drie opera's gecomponeerd voor Musica Nel Chiostro). Figures in the Garden en The Middleham Jewel werden allebei geschreven voor het Orchestra of the Age of Enlightenment en de op Bach geïnspireerde Köthener Messe, voor de Akademie für Alte Musik, Berlijn.

Onder zijn koormuziek: The Passing of the Year, een liedcyclus voor dubbel koor en piano was een opdracht van het London Symphony Chorus en ging in première in maart 2000. Een nieuwe versie van dit werk, voor dubbel koor, twee piano's en percussie was een opdracht voor 200ste verjaardag van Edition Peters. Andere koorwerken in opdracht: I am the Day voor het Spitalfields Festival, Bless the Lord, O My Soul voor het Eton College Chapel Choir en The Three Kings voor het Choir of King's College, Cambridge. Meer recent The Darkling Thrush, in opdracht van Trinity College Cambridge en een nieuw werk voor het Farnham Youth Choir.

Als zeer erkend componist van theatermuziek, schreef Dove voor het Royal National Theatre, waaronder Mother Courage en Money, voor de Royal Shakespeare Company en voor het New York Shakespeare Festival.

In 1990 werd Jonathan Dove muziekadviseur van het Almeida Theater, waarvoor hij onder meer Medea en Hamlet (allebei ook te horen op Broadway), Phèdre, Britannicus en Plenty schreef. Ook was hij een Associate van het National Theatre. In 1998 was hij medewinnaar van de Christopher Whelen Award voor zijn werk op het gebied van theatermuziek en opera.
Voor film schreef hij Venus Peter en Prague.

Door Dove's liefde voor sterke puls- en dansritmes is hij een natuurlijke medewerker van de dans geworden. Hij heeft 12 werken gecomponeerd voor het gezelschap DanceArt en zijn choreografe Clare Whistler.

Zijn passie voor opera klinkt door in zijn instrumentale werken, in de vorm van een dramatische noot. Zijn serenade voor blazers Figures in the Garden, dat thema's gebruikt van Le Nozze di Figaro van Mozart, was een opdracht van Glyndebourne om de tweehonderdste verjaardag van Mozart te vieren. Zijn fluitconcerto voor Emily Beynon, The Magic Flute Dances, in opdracht van YCAT en voor het eerst uitgevoerd in februari 2000, heeft als uitgangspunt het einde van Die Zauberflöte en stelt de fluit als een volwaardig personage voor.
Recente opdrachten voor instrumentale werken waren onder meer Airport Scenes, een orkestrale suite van Flight en Hojoki, een dramatische cantata voor counter tenor en orkest, première 2006.
Andere instrumentale werken, het strijkkwartet Out of Time en het saxofoonkwartet Tuning In, drie concertos, Stargazer, een trombone concert dat in première zal gaan in maart 2007, met Ian Bousfield en het London Symphony Orchestra onder directie van Michael Tilson Thomas; Moonlight Revels, voor saxofoon, trompet en strijkers;de orkestrale overture Run to the Edge, The Crocodiamond (of Rita and the Wolf) voor verteller en orkest en Across the Walls voor koper en percussie.

Zijn levendige, feestelijke stijl maakte Dove geliefd bij opdrachtgevers van speciale gebeurtenissen (gelegenheidsmuziek): voor de British Music Year festiviteiten van de BBC en het driehonderdste verjaardags concert voor Purcell schreef hij fanfares die hij speels combineerde met Purcell thema's. In 1997 bestelde BT bestelde The Ringing Isle, voor de vijftigste verjaardag van de Association of British Orchestras.

Dove komt uit een familie van architecten en zijn werk wordt daarom vaak in verband gebracht met gebouwen. Hij kreeg een opdracht om een nieuwe fanfare te componeren voor de opening van de Millenium Dome zowel als een nieuw arrangement van de National Anthem voor dezelfde gebeurtenis. Ook kreeg hij de opdracht voor een fanfare ter ere van de opening van de Millenium Bridge over de Thames in mei 2000. Hij componeerde de partituur voor een film over de architect Carlo Scarpa. Film en architectuur komen samen in zijn project, Work in Progress, 14 terrein-bezoeken voor piano en orkest, gecomponeerd voor het openingsseizoen van The Sage Gateshead (het nieuwe muziekcentrum, ontworpen door Norman Foster), waarin ook een film van het bouwproces is opgenomen.

Van december 2001 tot juli 2006 was Dove artistiek directeur van het Spitalfields Festival. Zijn gemeenschaps cantata On Spital Fields, voor 200 uitvoerders, ging in première op het 2005 Spitalfields Festival en won een RPS Award.

Vrijdag 24 november 2006 heeft Jonathan Dove één van de British Composer Awards in ontvangst genomen. Hij kreeg de onderscheiding in de categorie 'gemeenschaps- en educatieve projecten' voor de door hem georganiseerde 'volks cantate' On Spittal Feelds. Met dat project bracht Dove in een Londense wijk professionele en amateur-musici van allerlei leeftijden bij elkaar. Naast de eervolle onderscheiding krijgt Dove ook 5.000 pond om aan een nieuw project te besteden.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 18.