kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

John Ireland

John Ireland geboren Bowdon, Cheshire, 13-8-1879, gestorven Washington, W.- Sussex, 12-6-1962
Brits componist en pianist

John Ireland studeerde aan het Royal College of Music in Londen, van 1893 tot 1901, waar hij pianoleerling was van Fred Cliffe en compositieleerling van C.H. Stanford. Hij ging om met tijdgenoten als Gustav Holst en Vaughan Williams. Op zijn zeventiende jaar werd hij organist aan de Holy Trinity.

Ireland stamt uit een zeer literair georiënteerd gezin. In 1908 won hij met een Fantasy Trio in a kleine terts de Cobbett-prijs.

Ireland was professor voor compositie aan het Royal College of Music en onder zijn leerlingen waren Benjamin Britten, Geoffrey Bush en E. J. Moeran. Hij was van 1904 tot 1926 organist aan de St. Luke's in Chelsea. Voor een korte tijd voor de WO II, was hij organist aan de St. Stephen's Church in St. Peter Port, Guernsey. Zijn bekendste leerling was Benjamin Britten.

In 1932 werd hij doctor honoris causa van de universiteit van Durham. Op 1 december 1937 zond de BBC John Ireland's oratorium These things shall be, op het utopisch gedicht van John Addington Symond, voor het eerst uit. In datzelfde jaar vond ook de eerste uitvoering van A London Overture plaats.

In 1953 trok Ireland zich terug in Sussex, waar hij stierf op 12 juni 1962.

Nadat Ireland al zijn vroege werken vernietigd had, concentreerde hij zich op de compositie van schilderachtige orkestwerken, waarmee hij verwantschap vertoont met Debussy, Delius en Bax.

Zijn muziek behoort tot de 20ste eeuwse Engelse muzikale traditie en zijn stijl stond achtereenvolgens onder invloed van Brahms, Debussy, Ravel en Stravinsky en en vertoont een zekere lyrische affiniteit met Elgar. Zijn pianomuziek vertoont dikwijls een mengelmoes van lyriek en een zekere ruigheid.

Ireland gebruikte zijn kennis van de piano om vele beschrijvende werken te componeren en zijn gevoelige poëtische liederen bevrijdde de Engelse zangcompositie van de Teutoonse stijl.

Werken: oa: orkestmuziek: The forgotten Rite (1915), de symfonische rapsodie Mai-Dun (1920–1921), de ouverture Midsummer, de symfonische prelude Tritons, een symfonisch gedicht in a mol, pianoconcert (1930), A downland suite (1932), Legend (1933, piano en orkest), A London overture (1936); Concertino pastorale (1939, voor strijkorkest), ouverture Satyricon (1946); koormuziek: een Dorische mis, Vexila Regis (1898), voor koor soli, strijkers en orgel en de Psalm no 24 voor koor soli en orkest; orgelmuziek; pianomuziek: oa London pieces (1917–1920), Sonate (1918–1920), Sonatine (1926–1927), Ballade (1929), Sarnia (1940–1941); liederen; kerkmuziek; fillmuziek.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 142.