kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Johann Adam Hiller

ook J.A. Hüller geboren 25-12-1728 Wendisch-Ossig bij Görlitz, gestorven 16-6-1804 Leipzig
Duits componist, auteur en dirigent

Johann Adam Hiller wordt gezien als de creator van het Duitse Singspiel, een muzikaal genre dat gesproken dialoog combineert met populaire zang.

Hiller verloor zijn vader op zesjarige leeftijd en moest een harde strijd leveren om te kunnen studeren. Hij had een fijne sopraan-stem, en kon al verschillende instrumenten bespelen en gebruikte deze talenten nuttig.

Hij was leerling aan de Dresdener Kreuzschule, onder andere klavecimbel en generale bas van Gottfried August Homilius. Het waren vooral de opera's en kerkelijke composities van Hasse en Graun, die de meeste invloed op hem behielden. Hij had de gelegenheid verschillende uitvoeringen van opera's van Hasse bij te wonen en dez hadden zo'n aantrekkingskracht op hem, dat hij verschillende partituren kopieerde.

Hiller studeerde aan de Dresden Kreuzschule, waar hij klavecimbel en generale bas leerling was bij Gottfried August Homilius vanaf 1746. Het waren vooral de opera's en kerkelijke composities van Hasse en Graun, die de meeste invloed op hem behielden. Hij had de gelegenheid verschillende uitvoeringen van opera's van Hasse bij te wonen en dez hadden zo'n aantrekkingskracht op hem, dat hij verschillende partituren kopieerde.
Hij werd al snel actief in muzikale leven van de stad.

In 1751 ging hij naar de universiteit van Leipzig, waar hij rechten, talen en filosofie studeerde. Tegelijkertijd werkte hij als privé-leraar en was hij fluitist en zanger in het Große Konzert en begon hij carrière te maken als componist en schrijver.

In 1754 kreeg Johann Adam Hiller een aanstelling als huisleraar bij Graaf Brühl in Dresden; maar in 1758 reisde hij samen met de graaf terug naar Leipzig, waar hij zich permanent vestigde.

In 1763 aan het einde van de Zevenjarige Oorlog, kreeg Hiller de leiding over de de Grosse Konzerten (sedert 1781 "Gewandhauskonzerte); in de daaropvolgende 8 jaar bracht hij de klasse van de concerten tot een onvergelijkbare variëteit en voortreffelijke techniek.
Hij was ook redacteur van de periodieke Wochentliche Nachrichten (1766-70), dat een belangrijke bron van informatie vormde over het Duitse muzikale leven in die tijd.

Met de dichter Christian Felix Weisse, stichtte Hiller het eerste Duitse Singspiel; hun eerste samenwerking Die verwandelten Weiber oder Der Teufel ist los, bevatte liederen van Standfuss en Hiller. Meer successen volgden: Lisuart und Dariolette (1766), Die Jagd (1770), Der Dorfbalbier (1771), Der Aerndtekranz(1771), en Das Grab des Mufti (1779).

Van 1781 tot 1785 had Hiller de leiding van de Gewandhauskonzerte. In 1784 werd hij theaterdirigent te Mitau en in 1789 Kantor aan de Thomasschule te Leipzig, een ambt, dat hij twaalf jaar lang uitoefende.

Johann Adam Hiller werd voornamelijk beïnvloed door Hasse en Braun.
Hij componeerde ook geestelijke vocale werken en wereldlijke cantatas; publiceerde zangcollecties; en was de schrijver van een aantal muziekverhandelingen, waaronder Anweisung zum musikalisch-zierlichen Gesange (Leipzig, 1780), Lebensbeschreibungen berühmter Musikgelehrten und Tonkünstler 1 (Leipzig, 1784) (bevat onder meer Hiller's autobiografie, Ober Metastasio und seine Werke, Leipzig, 1786).


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 121.