kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Jo van den Booren

Nederlands componist en trompettist, Maastricht 1935,

Jo van den Booren werd o 14 maart 1935 te Maastricht geboren. Hij studeerde aan het Maastrichts Muzieklyceum waar hij trompetlessen bij Hubert Cardous volgde, daarna in Amsterdam bij Marinus Komst.

Op zeventienjarige leeftijd werd van den Booren aangenomen als eerste trompettist bij Het Brabants Orkest. In die tijd nam hij ook compositielessen bij o.a. Antoon Maessen, Louis Toebosch, Ton de Leeuw, Kees van Baaren en op het conservatorium in Basel bij Klaus Huber.

In 1968 verwierf hij de Visser-Neerlandia-prijs met zijn hobokwartet Estremi.

Tijdens de internationale Gaudeamus Muziekweken werden zes achtereenvolgende jaren zijn composities voor uitvoering uitgekozen.

Jo van den Booren heeft muziek geschreven bij de klassieke film van Carl Dreyer La passion de Jeanne d'Arc (uit 1928), die in oktober 1985 met groot succes uitgevoerd werd in Den Bosch, Rotterdam, Gent en Breda, live begeleid door het Brabants Orkest. Op 7 april 1988 vond nog een uitvoering plaats onder leiding van Jan Stulen in Der alte Oper te Frankfurt. Ook schreff hij muziek bij de film van Kozintsev The Overcoat, naar een verhaal van N. Gogol (première door Het Brabants Orkest).

De Noordbrabantse Cultuurprijs werd hem in 1989 toegekend voor zijn gehele oeuvre.

Een bijzonder werk is zijn Concert voor viool en fanfareorkest, dat in première ging op het Wereld Muziek Concours te Kerkrade in 1993.

In 1994 kreeg hij de koninklijke onderscheiding Ridder in de Orde van Oranje-Nassau

Hij heeft vele werken geschreven, waarvan een groot deel in opdracht. Zijn oeuvre bestaat uit werken voor verschillende solo-instrumenten, kamermuziek, symfonisch werk, koormuziek, composities voor harmonie- en fanfareorkest en filmmuziek.

Hij is één van de oprichters van de Stichting Resonans en het Resonans Koperkwintet voor uitvoering van hedendaagse muziek. Hij dirigeerde regelmatig ensembles uit Het Brabants Orkest en stond als dirigent voor hetzelfde orkest met eigen werk zoals zijn Symphony I en Symphony II, Souvenir en de eenakters Nu Noch en Huwelijksaanzoek. Nu is hij fulltime componist.

Een van zijn werken, Passage, voor orkest, heeft hetzelfde orkest een tiental keren gespeeld, in Nederland, Duitsland en Oostenrijk. Dirigent was Arpád Jóo.

Tot zijn recentere werken behoren: Concert voor orgel en orkest (1991), geschreven voor de ingebruikneming van het orgel van het Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven, Violin concerto no. 1 (1992) voor viool en fanfare (première tijdens het Wereld Muziek Concours 1993 in Kerkrade), Divine love, liederen voor stem en piano (1994, Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch) en de orkestratie van Divine love werd tijdens het IVC in Den Bosch in 1996 uitgevoerd. In 1995 speelde het Brabants Orkest de première van Concert voor fluit en orkest. Meditazione I, II, III (1990-1996) voor 12 instrumenten en Cyberphony I (1996) voor luidsprekers (een eigen studioproductie) zijn tijdens de November Muziekdagen 1996 in Den Bosch in première gegaan. La soledad sonora (en honor de San Juan de la Cruz) voor orgel is in september 1996 in Haarlem in première gegaan. In 1999 heeft Het Brabants Orkest een componistenportret gewijd aan Jo van den Booren. Het drieluik San Juan de la Cruz (2000-2002) bestaat uit Cantico espiritual, voor sopraan, mezzosopraan en koor (in 2001 uitgevoerd door Studium Chorale o.l.v. Hans Leenders in Eys, Aachen en Maastricht), Noche oscura, voor koor (uitgevoerd door Evocantes o.l.v. Marc Versteeg in Eindhoven en Den Bosch) en Llama de amor viva, voor sopraan, mezzosopraan, koor en harmonium. Hij componeerde het sextet Impromptu speciaal voor Ensemble ’88 in jazzstyle.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 268.