kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Jan Rot

Jan Rot (Makassar, Indonesie, 1957)

Musicus, zanger, pianist, componist, schrijver en theatermaker uit Amsterdam.

Jan Rot schreef behalve zo'n 300 liedjes, vele columns en 3 autobiografische romans, teksten voor anderen, werkt mee aan tv-programma's en knipt hier en daar een lintje. De laatste tijd is hij vooral actief als 'vertaler van meesterwerken', zowel pop als klassiek, onder meer liederen van Schumann, Schubert, Bizet, Puccini, Mahler en Satie.

Tekstdichter en zanger Jan Rot werd kerstnacht 25 december 1957 geboren in Makassar, Indonesië, als zoon van een zendingsarts. Op 1/12?-jarige leeftijd verhuist hij van Indonesië naar Hoogeveen.

Na zijn middelbare schooltijd studeert hij drie weken Nederlands en werkt een maand bij de Ola-fabriek. Componeren deed hij al sinds enkele jaren op de piano.

In de jaren zeventig, tachtig en negentig zit Jan Rot in verschillende bands, zoals bluesgroep Drente, The Streetbeats en Ratata, maar doorbreken doen zij niet en in 1982 besloot hij solo verder te gaan.

Met op vroege rock 'n' roll geënt repertoire bracht hij het album ''Single'' uit. De titel sloeg, behalve op zijn nieuwe status als solo-artiest, op Rots overtuiging dat elk nummer op de elpee in principe een hitsingle zou kunnen zijn. Met de van het album single ''Counting Sheep'' kwam het inderdaad een eindje in die richting maar daarna nam het commerciële succes af. Waar Single nog zweeft tussen new wave en rhythm & blues, kiest Rot op het album Rot & Roll duidelijk voor een muzikale lijn die terugrijpt op de popmuziek van de jaren vijftig. Maar ook deze stap levert hem geen vaste stek in de hitparades op.

Hij scoorde geen grote hits meer en besloot zich in de tweede helft van de jaren '80 toe te leggen op andere zaken. Zo werd hij journalist bij muziektijdschrift Oor en schreef hij een roman (Verkeerde Nachten). Onder het motto ''24 Jan Rot fans can't be wrong'' bleef hij daarnaast optreden en platen uitbrengen.

In 1986, brengt hij samen met zijn begeleiders Martin en Roy Bakker, Peter Calicher, Paul Berding en Michiel van Leeuwen onder de naam The Trojans de single Johnny's Echo uit.

Een serieuze wending krijgt de carriere van Rot als hij, met steun van producer Peter de Wijn, de plaat Rot, Warm & Tender kan uitbrengen. Rot benut hierop ten volle zijn onmiskenbare kwaliteiten als liedjesschrijver en komt met een geheel eigen geluid op de proppen, dat is opgebouwd uit invloeden van zijn Indonesische jeugd en zijn voorliefde voor Hollandse melancholie en ironie. Voor het eerst ook zingt hij ronduit over de herenliefde, een thema dat in het verleden diep tussen de regels werd weggestopt.

Rijk wordt Rot er niet mee, maar het brengt hem wel op het spoor van Hoop & Liefde uit 1990, Rots eerste volledig Nederlandstalige cd. Jan Rot oogstte enig succes als ‘de man die de smartlap salonfähig maakte’. Later zouden de levensliedartiesten Jacques Herb en Anneke Grönloh liedjes van Rot op hun repertoire zetten. Voor de zoveelste maal onvangt Rot voor een album 'met melancholieke feestmuziek tussen Pierre Kartner en Tröckener Kecks' veel lof, maar nauwelijks geld.

Tegelijkertijd stapte hij het theater in waar hij liedjes, poëzie en causerie afwisselt. Met het theaterprogramma Jan Rot Gaat Nooit Uit Elkaar boort hij een nieuw enthousiast publiek aan dat wel naar zijn lotgevallen als popartiest wil luisteren.
In datzelfde jaar bundelt hij zijn schrijfsel over popmuziek in het boekje Rot & Roll. Op Koning Jan, dat in 1993 verschijnt, blijkt hij ook zijn muzikaal poëtische draai gevonden te hebben. Rot 'zingt' de dichters Hanlo, Ten Berghe en Israel de Haan, stopt steeds meer literatuur in zijn teksten en steeds minder rock & roll in zijn muziek.
In het sezioen 1993/1994 trekt hij door Nederland met het theaterprogramma Rot Is God, waarin hij zijn publiek deelgenoot maakt van zijn verleden.

In 1995 zingt hij de cd Schout Bij Nacht bij elkaar, een plaat waarop Rot er in slaagt het gedachtengoed van Gerard Reve op 'muziek voor alle mensen' te zetten. ‘Schout bij Nacht’ (1995) noemde Boudewijn de Groot ‘misschien wel de beste Nederlandstalige cd aller tijden’, en recensenten zijn altijd uiterst lovend over zijn werk. Maar massaal verkopen doet het niet. Het aan de cd verbonden theaterprogramma Hard Zingend In Het Donker trekt wel volle zalen.

In 1996 besluit Rot het iets rustiger aan te gaan doen. Na een klus voor het RTL-televisieprogramma Lieve Jongens laat hij zich alleen in de eerste helft van het theaterseizoen nog zien. Wel verschijnt, in alle stilte, de cd Rot Voor Jou, met Nederlandstalige bewerkingen van popklassiekers uit de jaren vijftig en zestig.

1988 - 2002 Nieuwe Revu: wekelijkse column, interviews en (reis)verhalen
Jan Rot schreef ook columns voor de Nieuwe Revu. Zo weten we onder meer dat de jeugdige Rot ooit op vakantie in Londen ene John Lydon ontmoette en dat hij zich voorstelde als ‘Jan Rot, Johnny Rotten in English’. Rot noemt het geen toeval dat Lydon zich korte tijd later Rotten is gaan noemen en zich bij een latere ontmoeting niets meer van hun eerste treffen kon herinneren.

Rot is liefde (1998), Rot on the road (1999) en Meisjes (2003).

In 1999 deed zijn compositie "E-mail to Berlin" mee aan de Nederlandse voorronde voor het Eurovisie Songfestival. (Omdat de tweeling die het lied zong, Double Date, een abominabele zangprestatie afleverde, eindigde het lied als laatste. Desondanks werd "E-mail to Berlin", vanwege de vele aandacht die erop gevestigd werd, een hit.)

Over zijn privéleven is Rot in zijn liedjes en boeken altijd openhartig geweest. Hij omschreef zichzelf ooit als 'biseksueel met een voorkeur voor jongens'. Zo heeft hij ook de term Hotero (voor Homo en Hetero samen) gepopulariseerd. Jan Rot begint met het schrijven over zijn 'jongensescapades' in de periode voordat hij zijn huidige vrouw Daan ontmoette. De boeken zullen vanaf 2003 in delen uitgebracht worden.

Hij leidde jarenlang een promiscu bestaan maar is, sinds hij tot zijn eigen verbazing in 2000 de ware liefde (met een vrouw) ontmoette in 2004 getrouwd en woont met vrouw en kinderen in de voormalige burgemeesterswoning van Ossendrecht.

Vanaf oktober tot en met december 2001 staat Jan Rot samen met pianist Jakob Klaasse op het toneel met het liedjesprogramma Van Rot Los.

Na de eerste veertig jaar van zijn leven te hebben vastgelegd in driehonderd eigen liedjes op plaat, duizend columns en drie autobiografische romans is Jan Rot sinds het nieuwe millennium vooral actief als ‘zanger en vertaler van meesterwerken’, van Schumann en Satie tot Springsteen en Sinatra. De hertaling van Heinrich Heines teksten voor Robert Schumanns ''Dichterliebe'' leverden Jan Rot een jubelende recensie in NRC Handelsblad op. De songfestivalschrijver heeft inmiddels echter ook hertalingen op zijn naam staan van liederen van Franz Schubert en van Bachs Mattheüs Passion. Zijn Nederlandse bewerkingen van Schumanns Dichterliebe en Schuberts Winterreise gingen met tienduizenden over de toonbank.

Vanaf 2005 is Jan Rot zijn eigen baas, directeur en tevens jongste bediende.

Pasen 2006 stond zijn 'hertaalde' Mattheuspassie van Bach fier bovenaan de Mega Album Top 100, boven Blof, Prince en Andrea Bocelli. Primeur voor een klassiek werk. Inmiddels is de MP goud en op weg naar platina.
Anderhalf jaar lang sloot Jan Rot zich op om zich te wijden aan de wat hij noemt een 'hertaling' van de Mattheus Passion. Hij las en bestudeerde alle eerdere versies en bijbelteksten. Tijdens het schrijven raakte hij in de ban van het stuk. "Ik zocht naar een manier om God een stem te geven in een aria, uiteindelijk zijn dat de onbevangen kinderstemmen van het jongenskoor geworden. Op het moment dat ik dat had bedacht en geschreven was het alsof ik God heb ervaren, de zin van het kunstwerk." Toch ziet Jan Rot zichzelf niet als een bekeerling: "Zeker niet, maar ik ben wel spiritueler geworden. Je wordt ouder papa? Ik ben de eerste om dat toe te geven."

Geliefd zijn ook zijn vertaalde wereldhits, o.a. als An + Jan, zijn pretproject met Marjolein Meijers, (aka Annie van de Berini's en vaste compagnon Jakob Klaasse. Ook schreef hij teksten voor recente cd's van Boudewijn de Groot, Herman van Veen en Henny Vrienten.

Samen met Daniël Boissevain neemt Jan Rot de mannelijke hoofdrol voor zijn rekening in de musical Doe Maar. Doe Maar-leden Henny Vrienten en Ernst Jansz zijn nauw betrokken bij de totstandkoming van de musical. De première is op 28 januari 2007 in Tilburg.

Zie ook www.popinstituut.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 49.