kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Jan Rokus van Roosendael

eig. Jan Rokus de Groot geboren Zwijndrecht 6-5-1960, gestorven Oostzaan 17-2-2005
Nederlands componist

Van Roosendael’s echte naam was Jan Rokus de Groot, maar hij nam zijn moeders naam aan om verwarring te voorkomen met zijn eveneens componerende broer Rokus de Groot.

Na het gymnasium volgde van Rosendael een jaar onderwijs aan de tekenacademie. In 1979 werd hij toegelaten tot het Sweelinck Conservatorium voor het hoofdvak compositie bij Robert Heppener en Geert van Keulen. In 1986 studeerde hij hier af.
Naast zijn conservatoriumstudie volgde hij tevens een studie muziekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en instrumentatielessen bij Geert van Keulen.

In 1987 volgde hij een zomercursus voor jonge componisten, georganiseerd door de ISCM in Polen, bij Wlodzimierz Kotonski en Klaus Huber.

Van Rosendael maakte al snel carrière in het Nederlandse muziekleven. In 1989 kreeg hij van het [Amsterdams Fonds voor de Kunst] de Aanmoedigingsprijs Muziek. Uit het juryrapport: "Zijn oeuvre wordt gekenmerkt door een opvallende eigen manier van schrijven die wars is van modieuze tendensen". Met Charitas (1987) is Van Roosendael erin geslaagd "een werk voor liturgisch gebruik te maken dat de gezapige toon, die in dit genre hoogtij viert, doorbreekt".

Van Roosendael moest van meet af aan niets hebben van het naoorlogse serialisme en was meer geïnteresseerd in modaliteit; zo raakte hij ook steeds meer geboeid door oosterse compositietechnieken.
De laatste jaren werd zijn muziek gekenmerkt door een religieuze inslag, zoals zijn op oude polyfone technieken teruggrijpende Psalm 139, gecomponeerd voor het Nederlands Kamerkoor.

Rond zijn veertigste kreeg hij last van angstpsychoses. Op 17 februari 2005 maakte hij een einde aan zijn leven.

Composities
Van Roosendael nam deel aan diverse compositiepractica, waaruit o.a. Chamber music (1982) voor het Nieuw Ensemble en Irama (1983) zijn voortgekomen. Tijdens diverse Gaudeamusweken (1982, 1985, 1986) en het Holland Festival (Gala van de Nederlandse muziek, 1985) werd werk van hem uitgevoerd. Zo ging in 1982 de liederencompositie Facetten op tekst van J.C. Bloem in première en tijdens het Gala de Sinfonia per archi (1985).

Zijn interesse voor niet-westerse muziek komt in veel stukken tot uiting, o.a. in het orkestwerk Tala (1987) dat in 1988 door het Nederlands Studenten Orkest in première werd gebracht.
In 1992 ging tijdens de VARA-Matinee Events (1991) in première en tijdens de Nederlandse Muziekdagen Static motion (1992) door het Nieuw Ensemble. In datzelfde jaar werd Space of time (1990) uitgevoerd door het Gelders Orkest o.l.v. Reinbert de Leeuw.

Tijdens de ISCM-dagen in Mexico (1993) werd The harp of fire (1991, voor sopraan en ensemble) uitgevoerd. Voor de tournee in 1993 van het Japanse LAMI ensemble schreef Van Roosendael Shifting Patterns (1993). Voor het Ensemble InterContemporain schreef hij Sringhara (1993), dat in januari 1994 in Parijs in première ging.

In 1998 werd Windows (1996) geselecteerd voor de ISCM-dagen in Manchester en uitgevoerd door de BBC Philharmonic o.l.v. Sir Peter Maxwell Davies. Dit werk markeerde een ommezwaai in zijn componeren: van niet-westerse naar polyfone, liturgisch getinte muziek. Tijdens de Nederlandse Muziekdagen 1998 ging het harpconcert David and Saul in première. Het Nederlands Kamerkoor gaf op 30 januari 2002 de eerste uitvoering van The Beatitudes in het Concertgebouw te Amsterdam.

websites: www.donemus.nl, www.ncrv.nl, portal.omroep.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 77.