kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 02-04-2009 voor het laatst bewerkt.

Ignaz Schuppanzigh

Oostenrijks violist en dirigent, geboren 20 november 1776 in Wenen, gestorven 2 maart 1830 in Wenen.

De violist Ignaz Schuppanzigh was een vriend en leraar van Beethoven en leider van het privé-strijkkwartet van graaf Razumovsky. Schuppanzigh en zijn kwartet brachten vele van Beethoven's strijkwartetten in première en vooral de late. Het Razumovsky kwartet wordt beschouwd als het eerste professionele strijkkwartet.

Biografie
Ignaz Schuppanzigh was de zoon van een leraar Italiaans aan het Theresianum. Als leider van het strijkwartet van prins Lichnowsky kwam hij in conact met Beethoven, welke hij later in het vioolspel onderrichtte en met wie hij levenslang bevriend bleef.

Vanaf 1795 leidde Schuppanzigh als dirigent de beroemde Augartenconcerten.

In 1804 stichtte hij het beroemde 'Shuppanzigh kwartet'. Hiertoe behoorden in de loop der jaren onder meer Josef Mayseder, Franz Weiss, Peter Hänsel, Anton Kraft, Emanuel Aloys Förster, vanaf 1808 de cellist Josef Lincke en vanaf 1823 als tweede violist Karl Holz.

Van 1808 tot 1816 is Schuppanzigh in dienst van graaf Razumovsky, waar hij als leider van het kwartet een permanente aanstelling krijgt. Dit Razumovsky kwartet verkreeg al snel de reputatie van het beste strijkkwartet van Europa en had grote invloed op de componisten uit die tijd. Het werd beschouwd als het eerste professionele strijkkwartet.

Voor die tijd werden de kwartetten uitgevoerd door amateurs of door professionele musici die op ad hoc basis samenkwamen. Beethoven's kwartetten introduceerden veel moeilijke nieuwe technieken, die zonder toegewijd repeteren niet goed haalbaar waren.
Veel kwartetten van Beethoven waaronder vooral de technisch moeilijke laatste kwartetten, werden door Schuppanzigh en zijn kwartet in première gebracht.

Het Razumovsky kwartet bracht ook werken van andere componisten in première. Franz Schubert droeg zijn Rosamunde kwartet op aan Schuppanzigh.

Over Schuppanzigh werd gezegd dat hij een knappe jongeling was maar als volwassene uitgesproken corpulent werd. Hij was zo dik dat hij regelmatig klaagde dat hij vier verdiepingen naar boven moest klimmen naar Beethoven's appartement in het Pasqualatihaus. Beethoven dreef de spot met Schuppanzigh en componeerde een 'lofzang' op diens corpulentie Lob auf den Dicken, voor koor en 3 solo mannenstemmen en waarvan de eerste regel is Schuppanzigh ist ein Lump.

Er werd gezegd dat tegen het einde van zijn leven zijn vingers zo dik geworden waren, dat hij vals speelde.

websites: www.madaboutbeethoven.com, de.wikipedia.org


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 317.