kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 17-09-2008 voor het laatst bewerkt.

Hermann Reutter

Duits componist en pianist, geboren Stuttgart, 17 juni 1900, gestorven Heidenheim a.d. Brenz, 1 januari 1985

Hermann Reuter verhuisde in 1920 naar München. Na drie jaar zanglessen bij Emma Rückbeil-Hiller (Stuttgart) en Karl Erler (München) studeerde hij aan de Münchner Akademie der Tonkunst, compositie bij Walter Courvosier, piano bij Franz Dorfmüller en orgel bij Ludwig Mayer.

Sinds 1923 nam Reutter deel aan het muziekfestival in Donaueschingen en onderhield intensieve contacten met de Donaueschingen kring, in het bijzonder met Paul Hindemith. Sinds 1926 was Reutter bijna jaarlijks vertegenwoordigd met premières van zijn werken op de Toonkunstfeesten van het Allgemeine Deutsche Musikverein.

In 1929 begon hij met intensieve concertactiviteiten als pianist en als liedbegeleider, waarbij hij samenwerkte met belangrijke dirigenten en solisten van zijn tijd. Als pianist kreeg hij vooral bekendheid als begeleider van grote zangers als Karl Erb, Sigrid Onegin en Marta Fuchs.

Zijn eerste composities staan nog onder invloed van Honegger en Hindemith. Na 1930 vertonen zich meer romantische en impressionistische elementen in zijn werk, terwijl er ook een vereenvoudiging in de stijl valt waar te nemen. De melodiek grijpt terug op het volkslied en in de harmoniek zijn archaïserende tendensen merkbaar. In het algemeen overheerst bij Reutter het lyrische element, dat in zijn vocale werken het gelukkigst tot uitdrukking komt.

In 1932 volgde Reutter Ewald Straesser op als hoofdleraar compositie aan de Musikhochschule Stuttgart. In 1936 werd hij directeur van het Hoch conservatorium in Frankfurt, waaraan in 1945 een einde kwam. Hij keerde in 1950 terug naar Stuttgart en nam zijn concertactiviteiten weer op.

In 1952 werd Reutter professor compositie en liedinterpretatie aan de Musikhochschule in Stuttgart. Drie jaar later in 1955 werd hij lid van de Kunstacademie te Berlijn en de Beierse Academie voor Schone Kunsten te München. In 1956 werd hij jurylid, later juryvoorzitter van de jury in de categorie zang bij de wedstrijd van de ARD.

Van 1956 tot 1966 was Reutter als opvolger van Hermann Erpf directeur van de Musikhochschule te Stuttgart. Sinds 1960 was hij regelmatig in de V.S. om aan verschillende universiteiten interpretatiecursussen te geven.
Van 1966 tot 1974 leidde Reutter de meesterklassen voor liedinterpretatie aan de Musikhochschule van München. In 1968 stichtte hij het Hugo-Wolf-Gesellschaft Stuttgart, waarvan hij tot aan zijn dood voorzitter was.

Voor zijn prestaties als componist en pedagoog werden hem onder andere in 1953 de Ludwig-Spohr-Preis toegekend van de stad Braunschweig, in 1959 het Großes Bundesverdienstkreuz,in 1975 het Großes Bundesverdienstkreuz mit Stern en in 1976 een eredoctoraat van het Music and Arts Institute van San Fransisco evenals een Hugo-Wolf-Medaille van het Hugo-Wolf-Gesellschaft te Wenen.

Hermann Reutter stierf op 1 januari 1985 in Heidenheim.

Hermann Reutters veelzijdige oeuvre omvat opera's, balletten, oratoria, cantates, concerten, kamermuziek en liederen. Hij stond onder de invloed van Paul Hindemith en Arthur Honegger. In zijn muziek combineert hij elementen uit vocale polyfonie, lied en spiritual uit verschillende periodes met een individuele stijl, die nieuwe wegen inslaat en waarin het melodisch-ritmische element op de eerste plaats komt.

Werk: pianowerken; vier pianoconcerten; koorwerken: Der grosse Kalender (1933); Chorfantasie (1939), Pandora (1949); kamermuziek; liederen: Russische liederen (3 delen), Liedercycli op. 54 tot 67 (op teksten van Storm, Keller Hölderlin, Rückert enz.); opera's: o.a. Doktor Johannes Faust (1936), Odysseus (1942), Der Lübecker Totentanz (1947), Don Juan und Faust (1949).

website: www.schott-musik.de


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 34.