kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 23-06-2008 voor het laatst bewerkt.

Henry Purcell

Engels componist, geboren waarschijnlijk in 1659 in Londen, gestorven 21 november 1695 in Londen

Zijn tijdgenoten prezen hem als "Orpheus Britannicus"; hij wordt beschouwd als de belangrijkste Engelse muziekpersoonlijkheid van de tweede helft van de 17de eeuw.

Passacaglia van King Arthur - Henry Purcell
Dido and Aeneas

Henry Purcell, die uit een familie van musici stamde, werd ca 1668 koorknaap van de Chapel Royal onder Henry Cooke. Hij had drie broers Edward, Daniel en Joseph Purcell. Zijn eerste composities zouden dateren uit ca. 1670. Na het overlijden van Cooke kwam Purcell onder muzikale leiding van Pelham Humfrey, een voorvechter van de Franse muziekstijl zoals die van Lully.

Nadat zijn stem brak in 1673 werd hij assistent van John Hingeston, die de leiding had over de reparatie van de koninklijke instrumenten en werd hij compositieleerling van John Blow. Hij was eveneens als kopiïst werkzaam aan de Westminster Abbey. Waarschijnlijk componeerde hij zijn eerste anthems in deze tijd.

Van 1674 tot 1678 was Purcell orgelstemmer aan de Westminster Abbey en in 1677 volgde hij Matthew Locke op als 'composer-in-ordinary for the violins'. In 1676 componeerde hij de muziek voor Aureng-Zebe van John Dryden en Epsom Wells en The Libertine van Thomas Shadwell. In 1677 gevolgd door de muziek voor Abdelazar, de tragedie van Aphra Ben en in 1678 door een ouverture en een masque voor Shadwll's nieuwe versie van Shakespeare's Timon of Athens.

In 1679 volgde Purcell Blow op als organist aan de Westminster Abbey en in 1682 volgt hij Edward Locke als organist aan de Chapel Royal. Het jaar daarop na de dood van John Hingeston werd hij in 1683 benoemd tot Koninklijk Instrumentenbeheerder.

In 1695 stierf Purcell op nauwelijks 36-jarige leeftijd en zijn begrafenis vond plaats in Westminster Abbey op 26 november 1695.

Purcell beschikte over een veelzijdige compositietechniek, die uitging van de traditionele Engelse polyfonie en die ook buitenlandse invloeden, bijvoorbeeld Italiaanse (vooral in de melodie) bevatte. Hij beheerste de kunst van het contrapunt op een voortreffelijke wijze, gebruikte stoutmoedige harmonische wendingen en gold als voorbeeldig tekstbehandelaar.

Purcell muntte vooral uit op geestelijk en instrumentaal gebied. Zijn toneelmuziek bleef grotendeels onafgewerkt; bewaard gebleven zijn een zestigtal partituren (onder meer tussencomposities bij toneelwerken van Shakespeare en toneelmuziek), maar slechts één volledige opera: Dido and Aeneas (1688-1690).
Met treffend Engels accent past Purcell de Italiaanse concertatostijl toe op composities voor de anglicaanse eredienst, meer bepaald op de anthems (koorwerken met gemengde tekst) en grootse odes voor koninklijke aangelegenheden. Een belangrijke vorm van 17de-eeuwse ensemble-muziek voor strijkers was de fancy, waar de Italiaanse invloed zich liet gelden; Purcell schreef er een twintigtal voor twee violen en basso continuo. Hij componeerde dus zowel voor de kerk en het toneel als voor het hof en particulier amusement.

Werken:
Operas en semi-opera's: Dido and Aeneas (Londen, 1689); The Prophetess of The History of Dioclesian (Londen, 1690); King Arthur of The British Worthy (Londen, 1691); The Fairy Queen (Londen, 1692); The Indian Queen (laatste masque van D. Purcell; Londen, 1695); The Tempest, of The Enchanted Island (Londen, ca. 1695).
Toneelmuziek: o.a. bij werken van Shakespeare, Dryden, Congreve, Beaumont en Fletcher. toneelstukken met incidental music en zang meer dan 40 werken, waaronder Theodosius, of The Force of Love (1680); The Double Marriage (1682- 85?); A Fool's Preferment of The Three Dukes of Dunstable (1688); The Gordian Knot Unty'd (1691); The Wives' Eycusc of Cuckolds Make Themselves (1691); Oedipus(1692?); Timon of Athens (1694); Bonduca, of The British Heroine (1695); The Rival Sisters, of The Violence of Love (1695).
meer dan 60 anthems, voorts services, hymns, psalms en geestelijke liederen; odes, wereldlijke cantates, catches, 3-stemmige liederen, duettenen liederen met continuo; instrumentale muziek o.a. voor strijkers met en zonder continuo, voor blaasinstrumenten, voor klavecimbel en orgel.

websites: componist Henry Purcell.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 318.