muziekbus







Hedendaagse muziek

Klassieke (experimentele) muziek vanaf begin jaren vijftig.

In de jaren vijftig ook wel avant-garde muziek genoemd, beginnend bij componisten als Boulez, Stockhausen, Goeyvaerts, Van San, Goethals, ...

Experimentele muziek is muziek waarbij geëxperimenteerd wordt, avant-garde muziek is een deelverzameling van experimentele muziek.

Nieuwe Muziek in Nederland
Walter Maas nam na de oorlog de nieuwe Nederlandse muziek op sleeptouw. Hij organiseerde concerten en richtte in 1949 Gaudeamus op, een stichting ter bevordering van de Nederlandse actuele muziek. In Bilthoven kocht hij het huis dat ooit de componist Julius Röntgen liet bouwen en maakte het tot trefpunt van de nieuwe muziek.

Een ander particulier initiatief kwam van het echtpaar Rester. Vanaf 1951 organiseerden zij in hun huiskamer ‘En Suite’ concerten waar veel ruimte was voor nieuwe muziek. Later zouden die uitmonden in de jaarlijkse Suite Muziekweek in de Ysbreker, een podium dat op zijn beurt, en door toedoen van Jan Wolff, in 2005 zou evolueren tot het Muziekgebouw aan ’t IJ.

De musicoloog en componist Leo Samama doet in 1985 een poging om in grote lijnen het landschap van de nieuwe muziek in Nederland te typeren. Er zijn minimalisten (Simeon ten Holt en Michael Fahres), seriëlen (Jan van Vlijmen, Konrad Boehmer), neo-romantici (Enrique Raxach, Peter Schat), neo-Stravinskyanen (Louis Andriessen, Elmer Schoenberger) en aanhangers van de nieuwe eenvoud (Joep Franssens, Jeff Hamburg).
De verscheidenheid anno 2007 is zo groot dat niet meer is te spreken van stromingen. Componisten van nu opereren op zichzelf of in steeds wisselende samenstellingen. Veel jonge componisten beperken zich zelfs niet meer tot muziek. Zij verwerken elementen uit de pop-, rock- en etnische muziek en verzinnen toepassingen in andere gebieden van de kunst. Michel van der Aa bijvoorbeeld viel met multi-disciplinaire werken als One en After Life in binnen-en buitenland in de prijzen. (radio4.nl)

Het Huis van de Muziek
Een groot aantal organisaties dat actief is in de nieuwe muziek, bevindt zich nu in een fusieproces. Gaudeamus organiseert concerten, concoursen, masterclasses en publicaties en plaatst de nieuwe Nederlandse muziek in een internationaal kader. Donemus (opgericht 1947) beheert het muzikaal erfgoed door partituren uit te geven en beschikbaar te stellen. Inmiddels zijn de fusieplannen van Gaudeamus, Donemus en De Kamervraag (expertisecentrum voor concerterende musici) en instellingen op het gebied van de jazz en geïmproviseerde muziek, in een vergevorderd stadium. De nieuwe organisatie begint in 2008 en gaat ‘Het Huis van de Muziek’ heten.

Ook het 25 jaar oude Fonds voor de Scheppende Toonkunst gaat fuseren en zal worden ondergebracht bij het Fonds voor de Podiumkunsten.

Websites: radio4.nl

privacybeleid