kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Guillaume Dufay

Guillaume Dufay geb. ca 1400 Kamerijk, gest. 27-11-1474 Kamerijk
Zuid-Nederlands componist

Guillaume Dufay begon zijn muziekloopbaan als koorknaap in Kamerijk en trad vervolgens in dienst bij de familie Malatesta in Rimini-Pesaro. Rond de helft van het jaar 1420 was hij al een van de beroemdste Europese componisten met werken als Adieu ces bons vins de Lannoys (in 3 delen) en Apostolo glorioso (in 5 delen), twee van vele composities die verwijzen naar specifieke historische gebeurtenissen.

Van 1428-33 was Dufay zanger van de pauselijke kapel in Rome, waar hij hymnes, eenstemmige koraalgezangen en dramatische isoritmische motetten zoals Ecclesie militantis (in 5 delen) schreef. Vanaf 1430 wordt Dufay geassocieerd met enkele van de belangrijkste muzikale gebeurtenissen in Italië, in Ferrara, Savoie, Florence etc. In 1440 ging hij terug naar Kamerijk en werd hij tot kanunnik benoemd. Kort daarna ging hij naar Savoie waar hij zangmeester aan het hof van Savoie werd en hier bleef tot 1451 toen hij voorgoed terugkeerde naar Kamerijk.

Hij bleef componeren, waaronder het cantilena motet Ave regina celorum (in 4 delen) dat gespeeld moest worden aan zijn sterfbed. Dufay was doctor in het christelijk recht en werd opgeroepen om te overleggen bij vele geestelijke gebeurtenissen. Hij was bevriend met vele andere beroemde musici als Binchois, Ockeghem en Squarcialupi, en kreeg over een groot gebied verschillende inkomsten uit het algemene kerkelijke vermogen bezat verschillende predikantplaatsen.
Toen hij zich permanent in Kamerijk vestigde was hij een rijke machtige man, een cosmopolitische figuur, met een scherp oordeel en een grote invloed.

Hij bereidde de op gelijkwaardigheid van alle stemmen gerichte polyfone stijl voor die bij Josquin Desprez zijn hoogtepunt bereikte.
Hij werkte als eerste een echte koorstijl uit met zangerige volle klank, vooral vierstemmig, met cantus firmus (geestelijk en wereldlijk) uitgesponnen over de gehele compositie, omspeeld in een of meer andere stemmen, met grote melodische nadruk op de discantstem, durtonaliteit, beweeglijke terts en dominantcadensen. In zijn missen bond hij de vier delen samen tot een geheel, dat zich als lied ontplooit in bonte afwisseling van koor, soloduetten en variërende klankgroepen; eerste voorbeeld hiervan is Missa Caput (c.a. 1440).
Hij werd door tijdgenoten geëerd als zijnde dé eigenlijke meester van de nieuwe kunst.

Dufay's nagelaten werk in talrijke handschriften verspreid omvat: ruim 30 motetten, 9 complete missen, 37 misdelen, ca 50 kleinere liturgische gezangen en ruim 80 rondeau's, virelais en balladen.

Bron o.a.: www.medieval.org


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 14.