kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 30-11-2008 voor het laatst bewerkt.

Goffredo Petrassi

Italiaans componist, geboren 16 juli 1904 in Zagarolo, gestorven 3 maart 2003 in Rome

Goffredo Petrassi leerde als koorknaap muziek in de Romeinse kerken. Op zijn vijftiende jaar ging hij in een muziekhandel werken, waar hij partituren kon bestuderen.

Hij studeerde tussen 1928 en 1933 aan het Conservatorio di Musica S. Cecilia in Rome waar hij piano en compositie volgde bij Alessandro Bustini en orgelles bij Fernando Germani. Na het behalen van een diploma in beide disciplines werd Petrassi in 1936 lid van de Accademia di S. Cecilia en in 1939 tot docent compositie benoemd aan zijn voormalige opleidingsinstituut het Conservatorio di S. Cecilia.

Petrassi werd internationaal bekend door de Partita voor orkest, het werk werd bekroond en uitgevoerd in 1934 onder directie van de componist Alfredo Casella op het ISCM festival in Amsterdam.

Italiaanse documentaire over Goffredo Petrassi (met Engelse ondertiteling) 2/3

In 1937 werd hij aangesteld als intendant aan het Teatro La Fenice in Venetië maar legde deze functie later naast zich neer om zijn voormalige docentschap compositie opnieuw op te nemen.

Van 1947 tot 1950 was Petrassi werkzaam als artistiek directeur van de Accademia Filharmonica Romana. Vier jaar later werd hij benoemd tot directeur van het IGNM.

In 1960 volgde hij I. Pizzetti op aan het hoofd van de meesterklasse voor compositie aan de Accademia Nationale di S. Cecilia in Rome. Hij bleef er in functie tot 1978.

Petrassi had vele beroemde studenten, waaronder, Franco Donatoni, Aldo Clementi, Cornelius Cardew, Ennio Morricone, Karl Korte, Ernesto Rubin de Cervin, Kenneth Leighton en Richard Teitelbaum.

Een sterk verminderd zicht dwong Petrassi het wat kalmer aan te doen. In 1986 voltooide hij zijn laatste compositie.

Petrassi, die naast Luigi Dallapiccola tot de meest invloedrijke Italiaanse componisten van zijn generatie wordt gerekend, schreef oorspronkelijk vooral neoclassicistische en neobarokke composities die sterk waren beïnvloed door het werk van Paul Hindemith, Igor Stravinsky en Alfredo Casella.

Na zijn kennismaking met en uitgebreide studie van de twaalftoontechniek ontwikkelde Petrassi een niet-schematische componeertechniek, die wordt gekenmerkt door de afwezigheid van ontwikkelingslijnen, een schijnbaar onsamenhangende opeenvolging van muzikale figuren, een voorliefde voor enkele intervallen en door een athematische schrijfwijze.

Petrassi's oeuvre omvat 8 stukken voor groot orkest, een groot aantal kamermuziekstukken, 2 opera's, 2 balletten, filmmuziek en vooral vocale werken. Petrassi beschouwde koormuziek immers als het "meest volmaakte" muzikale uitdrukkingsmiddel dat de mens bezit.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 316.