kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 30-03-2008 voor het laatst bewerkt.

Giovanni Paisiello

ook Paesiello geboren Roccaforzata, 9 mei 1740, gestorven Napels, 5 juni 1816
Italiaans componist

Giovanni Paisiello studeerde aan in de Jezuïtenschool in Taranto en van 1754-63 aan het Conservatorio di Sant'Onofrio in Napels waar hij leerling was van Durante, Contamucci en Abos. Aanvankelijk legde hij zich toe op kerkelijke werken, maar bij het componeren van een komisch intermezzo, dat in 1763 met groot succes op het conservatorium werd uitgevoerd, bleek zijn bijzonder talent op dramatisch gebied.

Giovanni Paisiello, De Barbier van Sevilla ouverture

Spoedig hierna volgden opera's, waaronder La Pupilla en Il Mondo al Rovescio en zelfs in Napels, waar Piccini triomfen vierde, vonden zijn opera's bijval.

In 1767 werd Paisiello, op uitnodiging van keizerin Catharina de Grote, maestro di capella aan de Italiaanse Opera te St. Petersburg. Hij bleef hier acht jaar en dirigeerde het hoforkest en componeerde muziek voor het hoftheater. Hij componeerde o.a de opera's La serva padrona (1781) en Il barbiere di Seveglia (1782). Deze laatste werd een direct succes in heel Europa en mag tot zijn beste werken gerekend worden.

In 1783 verliet Paisiello Rusland en nadat hij in Wenen de komische opera Il re Teodoro in Venezia geproduceerd had werd hij in 1784 eerst benoemd tot compositore della musica de'drammi (drama componist) en daarna tot kamercomponist door koning Ferdinand IV van Napels. In deze periode ontstonden veel opera's, die grote successen boekten, zoals Pirro (1787), l'Amor contrastato of Molinara (1788) en bijzonder succesvol was zijn sentimentele komedie Nina (1789).

Vanaf 1790 waren de meeste van Paisiello's opera's serieus (opera seria). Toen de republikeinen Napels bezetten in 1799 werd Paisiello benoemd tot maestro di cappella nazionale.

In 1802 kwam Paesiello naar Parijs op verzoek van Napoleon Bonaparte, die een groot bewonderaar van zijn muziek was. Hij keerde in 1803 weer terug naar Napels, ook vanwege de teleurstelling dat zijn enige opera op Franse tekst Proserpine weinig succes had.

In Napels was hij directeur van de kerkelijke en wereldlijke muziek aan het hof van Joseph Bonaparte van 1806-08 en van Joachim Murat van 1808-15. Ook was hij directeur van de Staatsschool voor muziek opgericht in Napels door Joseph.
Toen Ferdinand in 1815 de macht herkreeg, gaf hij Paisiello gratie en behield deze zijn hofposities.

Paisiello was een van de succesvolste en invloedrijkste componisten van zijn tijd. De meeste van zijn meer dan 80 opera's zijn komisch en maken gebruik van een eenvoudige, directe en levendige stijl, later met scherpere typeringen, kleurrijker partituur en warmere melodieën (kenmerken die Mozart beïnvloedden).
Doordat hij de opera buffa ritmisch verder ontwikkelde, kan Paisiello gezien worden als een voorloper van Wolfgang Amadeus Mozart en Gioacchino Rossini. Terwijl zijn opera De Barbier van Sevilla in Italië tot op de dag van vandaag nog zeer populair is, werd deze in Duitsland verdrongen door het gelijknamige werk van Rossini.

Paisiello schreef ca 100 opera's, waaronder Il duello (Napels, 1774); La frascatana (Venetië, 1774); Demofoonte (Venetië, 1775); La discordia fortunata (Venetië, 1775); L'amor ingegnoso (Padua, 1775); Socrate immaginario (Napels, 1775); Le due contesse (Rome, 1776); Gli astrologi immaginari (St. Petersburg, 1779); Il matrimonio inaspettato (Ostrov, 1779); Il barbiere di Siviglia, ovvero La precauzione inutile (St. Petersburg, 1782); Il mondo della luna (Kammenïy Ostrov, 1782); La grotta di Trofonio (Napels, 1785); Olimpiade (Napels, 1786); Le gare generose (Napels, 1786); Pirro (Napels, 1787); La modista raggiratrice (Napels, 1787); L'amor contrastato (Napels, 1789); Nina, o sia La pazza per amore (Caserta, 1789); I zingari in fiera (Napels, 1789); Le vane gelosie (Napels, 1790); La locanda (Londenn, 1791); Didone abbandonata(Napels, 1794); L'inganno felice (Napels, 1798); Proserpine (Parijs, 1803) etc.

Daarnaast componeerde Paesiello veel kerkmuziek, waaronder meer dan 20 missen, oratoria, cantates, motetten en andere liturgische werken; instrumentale muziek, waaronder 12 symfonieën, zes pianoconcerten; kamermuziek, waaronder 9 strijkkwartetten en vioolsonates; seculiere vocale muziek, cantates, gelegenheidswerken, duetten

websites: www.hoasm.org, www.gramophone.co.uk


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 315.