kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Giovanni Battista Viotti

(geb. 12.5.1755 in Fontanetto da Po, gest. 3.3.1824 in Londen), Italiaans violist en componist. Viotti, die op zeer vroege leeftijd viool leerde spelen, werd op 20-jarige leeftijd lid van de kapel van het hof van Turijn onder G.G. Pugnani. Vanaf 1780 ondernam hij verscheidene concertreizen en groeide uit tot één van de meest gevierde violisten van Europa. In 1782 vestigde Viotti zich te Parijs en trad als accompagnateur in dienst van koningin Marie Antoinette. Van dan af trad hij steeds minder op om zich te kunnen toeleggen op het componeren, het lesgeven en het organiseren van concerten. In 1788 werd hij directeur van het Théatre de Monsieur. Naar aanleiding van de Franse Revolutie week Viotti uit naar Engeland, waar hij opnieuw in het openbaar optrad en vanaf 1794 als artistiek directeur en later als kapelmeester van het King's Theatre actief was. In 1798 verliet hij Engeland voor een periode van drie jaar en hield zich ondertussen op in Schönberg en Hamburg. In 1801 keerde hij terug naar Londen, waar hij gedurende 18 jaar verbleef. In 1819 vestigde Viotti zich opnieuw in Parijs en werd er benoemd tot directeur van de Grand Opéra. Hij bekleedde dit ambt echter slechts twee jaar. Zijn laatste levensjaren bracht Viotti opnieuw in Londen door. Viotti was zowel befaamd om zijn vioolspel als om zijn composities. Hij schreef o.a. 29 vioolconcerto's, 10 pianoconcerto's, 2 symphonies concertantes en kamermuziek. Hij wordt tevens beschouwd als de grondlegger van de moderne viooltechniek.

Violinkonzert Nr. 22 in a-Moll von Giovanni Battista Viotti. In totaal schreef de Italiaanse violist en componist Giovanni Battista Viotti 29 vioolconcerten. Het Konzert für Violine und Orchester Nr. 22 in a-Moll ontstond tussen 1792 en 1793 in Londen en werd in 1803 door het Magasin de Musique in Parijs gepubliceerd. Het aan Luigi Cherubini opgedragen werk is driedelig. het eerste deel (moderato) lijkt structureel gezien op een symfonie en valt op door zeer virtuose solopartijen. Het middengedeelte (adagio) heeft eerder een eenvoudige formele opzet en heeft het karakter van een romance. De als rondo opgezette finale (agitato assai) plaatst vooral de virtuositeit van de solisten op de voorgrond. Voor dit slotdeel schreef Viotti een orkestbegeleidende cadans voor, terwijl de cadansen van het eerste en tweede deel door Ferdinand David en Joseph Joachim werden opgezet. Das Violinkonzert Nr. 22 in a-Moll hoorde ook bij het vaste repertoire van de vioolvirtuoos Joseph Joachim. En ook Johannes Brahms had veel waardering voor dit tenonrechte vergeten werk van Viotti. Hij zei eens tegen Clara Schumann: "Het a-Moll-concert van Viotti is maakt mij bijzonder geestdriftig ... Het is een prachtig stuk, met een merkwaardige vrijheid van componeren;het klinkt alsof hij het fantaseert, klinkt het, en het is allemaal meesterlijk bedacht en gemaakt... Dat de mensen meestal de allerbeste dingen, dus concerten van Mozart en het bovenstaande van Viotti, niet begrijpen en niet respecteren - daarvan leven mensen zoals wij en komen tot roem. Indien die mensen begrijpen zouden dat ze van ons druppelsgewijs hetzelfde krijgen wat ze daar naar hartelust zouden kunnen drinken!"


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 121.