kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Gert de Meijer

Gert de Meijer geboren Terneuzen 1953, gestorven 27-12-2006
Nederlandse fingerstyle en powerpicking gitarist op de 6 en 12 snarige gitaar

carrière begon toen hij als tienjarig jongetje een gitaar cadeau kreeg van zijn ouders. De muzieklessen op de muziekschool liet hij al snel voor wat ze waren en begon voor zichzelf te leren. Al snel een 12 snarige gitaar en daarna een 5 snarige banjo.

De Meijer ontwikkelde zich als een gitarist, banjospeler en een beetje als zanger. Aanvankelijk richtte hij zich vooral op de oude folkmuziek en de ragtime van Stefan Grossman, Ton van Bergeyk en Duck Baker waren een tijdelijke inspiratie. In 1974 en 1975 werd hij verkozen tot beste solo performer op het nationale Pauwkes folk en blues concours.

Na de ontdekking van hedendaagse muzikanten als John Fahey, Leo Kottke, Bruce Cockburn en Richard Thompson werd zijn stijl experimenteler.

In 1977 werd de Meijer uitgenodigd door Munich records een instrumentaal album op te nemen, Clear Tunes, dat internationaal goed werd ontvangen.

Een aantal jaren speelde hij als professioneel muzikant in folkclubs en trad op op TV en radio en speelde begeleiding bij andere spelers, waaronder onder meer Ralph McTell, Richard Thompson en Derroll Adams. Daarna verdween hij lange tijd uit beeld.

Eind jaren negentig begon hij weer op te treden, aanvankelijk met de band BSUR, maar later weer solo. In 1998 nam hij in eigen beheer het album A View from the Root op. Een album met als hoofdthema roots muziek en akoestische gitaar, uitgevoerd in verschillende combinaties en verschillende stijlen, met enkele solo gitaarstukken en enkele songs met een band.

Daarna ging hij instrumentale nummers schrijven voor de 6- en 12-snarige gitaar en werd uiteindelijk door Peter Finger van het befaamde Acoustic Music Records label uitgenodigd om een album op te nemen. Vooral zijn twaalsnarige gitaarspel trok de aandacht, omdat weinig gitaristen zich in dit instrument specialiseren en het moeilijk te beheersen is. Voor Gert de Meijer zijn de 6 en 12 snarige gitaar even belangrijk: "Beide gitaren hebben een eigen karakter en de composities die erop gespeeld worden zijn ook niet uitwisselbaar op de 6 of 12. Op eentje na, For Hedges, dat op beide gitaren goed klinkt."

In 2005 voltooide Gert de Meijer het nieuwe album The spirit of the turtle en bracht het uit in eigen beheer. Volgens sommige recensies zijn beste werk tot dan toe.

Zijn spel bleek melodieuzer, toegankelijker te zijn geworden. "Ik speel instrumentaal, maar wil wel een lied brengen, met kop en staart, waarbij de klanken en de noten een verhaal vertellen", zei hij begin dit jaar.

De Meijer genoot weliswaar internationale bekendheid, maar vooral onder een beperkte groep gitaaradepten. Hij werd geprezen om zijn fingerpicking-stijl, die hij zichzelf al vroeg meester had gemaakt en was hij een inspirator voor veel andere muzikanten, waaronder veel Zeeuwse, zoals Theo de Koning van Champagne Charlie en Tony van den Buuse. Ook gaf hij leerzame workshops.

Het overlijden van Gert de Meijer op 27 december 2006 kwam voor velen onverwacht. Slechts drie weken daarvoor werd duidelijk dat hij longkanker in een vergevorderd stadium had.

De Vlissingse gitaarbouwer Sjak Zwier had al langer het plan een gitaar naar hem te vernoemen. Een snelle uitvoering daarvan zou een mooi eerbetoon betekenen.

zie ook: www.gitaarnet.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 20.