kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Gabriel Lester

Gabriël Lester (1972)

Gabriël Lester maakt totaalkunst waarin film, drama, muziek en ritmiek een belangrijke rol spelen. Hij begon ooit als rapper en volgde de afdeling audiovisuele kunsten op de Academie Sint Joost in Breda en de Hogeschool Sint Lucas in Brussel. In 2000 rondde hij de Rijksacademie in Amsterdam af. Lesters fascinatie ligt onder meer bij de film. Technieken uit die wereld gebruikt hij bij het maken van zijn installaties, zoals montages, suspense en camerastandpunt. In zijn werk is hij niet afkerig van effect. Lester mikt volgens eigen zeggen op het maken van toegankelijke en toch niet oppervlakkig werk.

Gabriël Lester maakte op de open dagen van de Rijksacademie naam met zijn lichtinstallatie 'How to act' (2000). Met vijftig gekleurde, aan het plafond opgehangen spotjes had de Nederlandse student Hollywood-soundtracks omgezet in een ritmische lichtshow. De schertsende verwijzing naar bekende Amerikaanse filmclichés als verdriet, romantiek en tragedie lag er dik boven op. De Amsterdamse galeriehouder Fons Welters bedacht zich geen moment en bood Lester een solotentoonstelling in aan.
Voor deze gelegenheid maakte Gabriël Lester een videodrieluik: 'Choreography' (2000) genaamd.
Drie video's met steeds kantelende en op z'n kop draaiende beelden die naast elkaar tegen de muur geprojecteerd zijn. In vier akten - als in een toneelproductie - trekken verschillende landschappen voorbij. De kunstenaar filmde ze in Zuid-Duitsland: bergen, kabbelende beekjes, gele koolzaadvelden, een rimpelloos meer. Met een camera bevestigd op een industriële robot die steeds dezelfde hoekige, van tevoren geprogrammeerde bewegingen maakt. Daardoor lijkt het soms alsof de plaatjes zijn geschoten door een beginnende skiër die per ongeluk op de zwarte bügelpiste terecht is gekomen en zijn onstuimige afdaling tapet: schots en scheve beelden.
Stuntwerk van het hoogste niveau dus in het twaalf minuten durende ‘Choreography'. Het eerste deel begint met rustig zwenkende opnamen van bergtoppen met eeuwige sneeuw, naar het dal met een vrijstaand chalet en weer terug naar boven de grijze wolkenluchten in. Op bombastische muziek van Ravel, Gershwin en het gekwinkeleer van vogels danst de natuur voorbij. Akte twee gaat over water: een brede rivier en klaterende watervalletjes. Maar dan. In het spectaculaire derde filmpje raken de naaldbomen volledig op drift - net als de filmmuziek. Stakige stammen die volledig dolgedraaid zijn. De ene keer ondersteboven gefilmd, dan weer horizontaal of diagonaal. In zo'n duizelingwekkend tempo dat je ogen het nauwelijks bijhouden. In de kalme epiloog komen aarde, wind en lucht weer bij elkaar.
Lester weet met zijn theatrale videodrieluik zijn publiek continu in de ban te houden, de spanning voert hij knap op. Het lijkt wel of je in een op hol geslagen achtbaan bent beland, maar gelukkig wel eentje waarin je blijft lachen. Wie na de aftiteling weer een beetje bijgekomen is en naar de uitgang loopt, komt Lesters houten beeld tegen van een begerige, donkere dame met vooruitstekende buste. Ze houdt een glimmend blauw-groen bord omhoog met de tekst: ‘Omnipotence. Young, Attractive, Happy, Successful & Healthy.'

2000 - From Here to There & Circels of Life, Expo 2000, World Expo, Hannover
2000 - For Real, Stedelijk Museum, Amsterdam
2001-2000 - Anarrations, Witte de With, Rotterdam

Unlimited.NL#4 - De Appel - Altaar - buurthuis annex buurtcafé
Een muur,
In een restaurant zou de eigenaar op die plek een ingelijste foto van zichzelf en een beroemd persoon hebben opgehangen, daarnaast een lovende recensie uit een dagblad en een tekening van zijn kleindochter... In een café zou daar de foto van de gesponsorde amateur-voetbalploeg hangen naast de collage van het nieuwjaarsfeest en de trouwfoto's van de uitbater...
Een muur in een buurthuis annex buurtcafé staat in De Appel
Een muur voor iedere generatie buurtbewoners. Waar themamiddagen worden gevolgd door braspartijen en talloze cursussen afgewisseld worden met voetbalfeestjes. En 'Tupperwear parties' en amusement middagen voor de jeugd naast dartwedstrijden en live muziek... Een muur waaraan de uitbater, zijn familie (en zij die er jarenlang bezoeker waren) anekdotische objecten, trofeeën en herinneringen hebben opgehangen. Een plaats waar elk element verwijst naar een verhaal, verleden of avontuur.
Deze muur wordt door vijf schotten verdeeld en opnieuw ingekaderd. Er is een voorruimte, een achterruimte en zes paden er tussenin. Bij het zijdelings passeren van de schotten ontstaat ritme, animatie - zoals wanneer er langs een hoog tuinhek wordt gerend. Van een afstand bekeken is de muur geheel zichtbaar - althans de suggestie ervan. Van dichtbij bekeken ontvouwt zich een associatief beeldverhaal, een geschiedenis.

2002 - De jonge kunstenaar Gabriël Lester maakt in de 'Projektenzaal' van het Gemeentemuseum Den Haag een installatie die 20 bij 4,5 meter beslaat. Achter een traliewerk van houten latten zal hij objecten van diverse materialen etaleren. De passant zal een steeds veranderend en fragmentarisch beeld van de achter het hek opgestelde voorwerpen krijgen. Deze 'optische installatie' is in feite een groot bewegend beeld, waarvan de abstracte verhalende elementen als een ritmisch, muzikale compositie worden gepresenteerd. 'Je kunt het vergelijken met de blik van een kind', aldus Lester, 'dat op zijn driewielertje langs een tuinhek rijdt en de tuin erachter maar voor een deel waarneemt'. Het is voor het eerst dat Gabriël Lester een eenmansproject in een museum uitvoert.

Zelf omschrijft Lester zijn werk als abstract-narratief: 'Ook in de abstractie heb je verhaallijnen, net zoals in de muziek. Dat ritme zie je ook goed in het werk van Sol LeWitt. In de installatie die ik voor het Gemeentemuseum maak, heb ik me door zijn werk en dat van Robert Smithson laten inspireren.'

2003 - Friesa Museum - ‘Break North' - Break North is een term uit de hiphopcultuur en betekent dat je met de noorderzon vertrekt. Gabriël Lester koos deze titel omdat het verwijst naar een periode uit zijn leven die zich onder andere in Leeuwarden afspeelde in de hiphopcultuur. De titel ‘Break North' impliceert vooral beweging. Al bij het betreden van de gang trekt een spiegelende wand, die is opgebouwd uit metalen blikken, de aandacht. Daar is de ingang van de expositieruimte. Bij binnenkomst wordt de bezoeker geconfronteerd met ‘ShutterSpeedSpecial'. Dit werk beslaat de gehele achterruimte van Buro Leeuwarden en bestaat uit spiegellamellen, waarin de rondlopende bezoeker zichzelf en de ruimte oneindig gefragmenteerd weerspiegeld ziet. De titel is afkomstig uit de film- en fotografietechniek waar ‘shutterspeed' sluitertijd betekent. De ruimtelijke ervaring is een belevenis. Door het indirecte daglicht van een lichtbak midden in de ruimte wordt de dieptewerking van de spiegelende lamellen verhoogd. Door de lamellen komt de ruimte en alles wat zich erin bevindt, in beweging.
In de voorruimte heeft Lester een werk ‘Murmure' geïnstalleerd. Op de wanden in deze hoge ruimte is een buizenstelsel aangebracht in allerlei diktes. De buizen lopen als een soort aderstelsel over de wand. Buizen breng je in verband met beweging, maar ze verwijzen er op een heel andere manier naar dan de andere werken in de tentoonstelling. De twee ruimtes worden met elkaar verbonden door een film van een rookpluim die na opstijgen weer verdwijnt in een gat in de grond.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 9.