kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Frederik Kuhlau

Friedrich Daniel Rudolph Kuhlau geboren Uelzen, bij Hannover, 11-9-1786, gestorven Lyngbye, bij Kopenhagen, 12-3-1832
Deense componist van Duitse afkomst

Frederik Kuhlau's ouders waren arm, maar zij gaven hem de gelegenheid enkele pianolessen te nemen. Later stuurden zij hem naar Brunswijk, waar hij naar een zangschool ging en verder piano studeerde.

Van Brunswijk ging Kuhlau naar Hamburg, waar hij theorie en compositie studeerde bij C.F.G. Schwenke. Hij begon zijn eerste composities te publiceren, die voornamelijk voor de piano en de fluit waren.

Toen Hamburg in 1810 geannexeerd werd door Frankrijk vluchtte Kuhlau naar Kopenhagen in Denemarken (om niet in het Napoleontische leger te hoeven), waar hij in 1813 werd aangesteld als kamermusicus.

Omdat de Nationale opera geenszins floreerde besloot Kuhlau hier nieuw leven in te blazen en schreef hij in 1814 de muziek bij een drama getiteld Røverborgen (Het Roverskasteel). De opera werd een direct succes en Kuhlau werd gelijk bestempeld als een groot componist. Kuhlau nam verschillende Deense nationale liederen op in het drama om de muziek een unieke lokale kleur te geven. Zijn tweede opera Eliza werd ook bijzonder gewaardeerd door de Denen en Kuhlau werd in 1818 benoemd tot hofcomponist.

Kuhlau kocht een huis in Lyngbye, een klein stadje vlakbij Kopenhagen, waar hij woonde met zijn ouders die hij uit Duitsland over had laten komen. Hier componeerde hij de opera's Lulu, The Enchanted Harp, Hugo en Adelheid en De heuvel van de Elfen (1828), waarvan het laatste werk een Singspiel was dat Deense volksliedjes bevatte. Kuhlau componeerde zelfs wat later aangenomen zou worden als één van de twee Nationale Anthems van Denemarken King Christian Stood by the Lofty Mast, een lied over de overwinning van de Renaisance koning, dat makkelijk een gevoel van nationale trots oproept.

Kuhlau's opera's waren zeer populair in Denemarken, maar waarschijnlijk vanwege hun nationalistisch inhoud en enigszins zwakke teksten, werden ze buiten Denemarken niet uitgevoerd. Zijn toneelmuziek en zijn vocale muziek werd vooral door de Franse opera beïnvloed, maar ook door de Duits-Romantische beweging en zijn opera's laten een bewustzijn zien van de laatste Europese trends, gerepresenteerd door Cherubini, Weber en Rossini. In zijn opera, Lulu , paste Kuhlau wat van Rossini's coloratura stijl in the vocale delen toe.

In andere Europese landen was hij vooral bekend als concertpianist, met een grote reputatie in Scandinavië, in het bijzonder Zweden. Hij bezocht Göteborg verscheidene keren en trad op in Stockholm in 1815. Door zijn publieke optredens kreeg hij vele leerlingen uit de Zweedse adel. Zijn reputaite groeide door heel Europa als componist van pianoforte stukken en werken voor de fluit. Deze werken werden gepubliceerd in Duitsland en Denemarken gedurende zijn leven.

In 1825 bezocht Kuhlau Wenen, waar hij Beethoven (zijn muzikale held) ontmoette, die in Baden woonde.

In 1830 brandde Kuhlau's huis af en zijn ongepubliceerde manuscripten werden vernietigd in de vlammen. Tussen deze manuscripten zat een tweede pianoconcert en een boek over het basso continuo spel. Zijn vader stierf kort na de brand en door groot verdriet over zijn verliezen en een borstziekte, begon de gezondheid van Kuhlau zelf achteruit te gaan.
Hij werd steeds ziekr en stierf vlakbij Kopenhagen op 12 maart 1832

Kuhlau componeerde vijf opera's en toneelmuziek, die op de ontwikkeling van de Deense muziek grote invloed hebben uitgeoefend. Voorts schreef hij talrijke fluitcomposities. Zijn pianosonatines op. 20, 55, 59, 60 en 88 worden nog in het piano-onderwijs gebruikt.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 162.