kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 23-09-2008 voor het laatst bewerkt.

Franz Xaver Richter

Frantisek Richter geboren 1 december 1702 in Holleschau (?), gestorven 12 september 1789 in Straatsburg), Boheemse componist, dirigent en baszanger

Er is weinig bekend over de eerste 38 jaar van het leven van de componist Franz Xaver Richter. Richter was een professioneel zanger en ontving een grondige muzikale opleiding mogelijk onder persoonlijke supervisie van Fux in Wenen.

Zeker is dat hij in 1740 benoemd werd tot vicekapelmeester voor prins-Abbot Anselm von Reichlin-Meldegg in Kempten, Allgäu, waar hij waarschijnlijk zo'n vijf of zes jaar bleef. Tegen 1747 wordt zijn naam genoemd als hofmusicus van de keurvorst Karl Theodor in Mannheim. Zijn naam wordt ook genoemd in uitgegeven operalibretti en soms betiteld als 'virtuoso di camera'.

In 1748 werd in Mannheim zijn oratorium La deposizione della croce uitgevoerd en in 1750 werd Frantisek Richter leider van de tweede violen in het hoforkest van keurvorst Karl Theodor.

Richter werkte ook als leraar en tussen 1761 en 1767 schreef hij een compositie-methode, gebaseerd op de Gradus ad Parnassum van Fux, die hij opdroeg aan Carl Theodor, Harmonische Belehrungen oder gründliche Anweisung zu der musikalischen Ton-Kunst oder regulären Komposition (vertaald. C. Kalkbrenner Traité d'harmonie et de composition, Parijs, 1804). Onder zijn belangrijkste leerlingen waren J.M. Kraus, H.J. Riegel, Carl Stamitz en Ferdinand Fraenzl.
In 1768 werd Franz Xaver Richter benoemd tot kamercomponist en vanaf dat moment verdween zijn naam van de lijst van hofzangers.

Richter maakte tournees naar het Oettigen-Wallerstein Hof in 1754 en later naar Frankrijk, de Nederlanden en Engeland, waar zijn composities gretig aftrek vonden bij uitgevers.

Tijdens de jaren 1750 en 1760 raakte Richter steeds ontevredener over de preoccupatie met virtuositeit en modieusiteit in Mannheim, die er volgens hem toe leidde dat componisten zich teveel verlieten op stereotiepe muzikale effecten.

In april 1769 volgde Franz Xaver Richter Joseph Garnier op als kapelmeester aan de Kathedraal van Straatsburg, waar zowel zijn uitvoerende als zijn compositionele activiteiten zich meer en meer op kerkmuziek richtten. In zijn laatste jaren was Ignaz Pleyel, de sterleerling van Haydn zijn assistent in de Kathedraal.

Burney beschouwde Richter als een van de beste Mannheim componisten; zijn contrapunt, hoewel enigszins conservatief werd vooral bewonderd.

Tijdens zijn Mannheimer tijd ontstonden vooral instrumentale werken (waaronder 69 symfonieën 6 pianoconcerten en kamermuziek). In Straatsburg richtte deze ook hier zeer gewaardeerde leraar en componist zich vooral op het componeren van kerkmuziek (waarvan 30 missen 3 requiems, 43 motetten en cantates evenals 2 Te Deums).

websites: www.naxos.com, www.hoasm.org


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 31.