kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 24-01-2016 voor het laatst bewerkt.

Ernesto Halffter

Ernesto Halffter geboren Madrid 16-1-1905, gestorven Madrid 5-7-1989
Spaans componist en dirigent

Ernesto Halffter begon pianomuziek te schrijven toen hij dertien jaar oud was. In 1922 werd zijn compositie Crepusculos gehoord door Adolfo Salazar, de belangrijke Spaanse muziekcriticus uit die tijd. Deze stuurde het strijktrio Homenajes naar Manuel de Falla, waardoor een lange persoonlijke relatie ontstond tussen leraar en leerling. Ernesto Halffter bracht lange perioden in Granada door om compositielessen te nemen bij de Falla, die Halffters composities liet publiceren. Verder liet de Falla zijn in 1923 opgerichte orkest Orquesta Bética de Cámara de Sevilla in 1924 door Halffter dirigeren, hiermee ook diens carrière als dirigent lancerend.

De Spaanse componisten uit deze periode neigden evenals de dichters, tot de Spaanse Renaissance en deze tendens was in overeenstemming met Halffters neo-Scarlattiaanse kennis. Dit combinerend met de invloeden van Stravinsky, Ravel en Les Six, componeerde hij één van zijn duurzaamste werken de Sinfonietta, waarmee hij zijn eerste Nationale Muziek Prijs won in 1925, evenals internationale erkenning.

Ernesto Halffter werd in 1928 voor het eerst in VS bekend toen Sinfonietta in première ging in Carnegie Hall in New York, Detroit, Philadelphia, Saint Louis en verscheidene andere steden.

Halffter ging bij Ravel in Parijs studeren, waar hij zowel zijn carrière als dirigent voortzette, als zijn banden met de Falla, door in 1927 diens toneelversie van El Amor Brujo met Antonia MercÈ en haar Spaanse dansgezelschap te dirigeren.

In de dertiger, veertiger en vijftiger jaren is zijn carrière opgedeeld in componeren, dirigeren en lesgeven. Hij was benoemd tot hoogleraar aan het Spaanse Instituut van Lissabon.

In 1934 schreef hij zijn Canzone e Pastorella voor cello en piano en in datzelfde jaar werd hij benoemd tot directeur van het conservatorium voor muziek in Sevilla. Hij was ook dirigent van het conservatorium orkest van 1934 tot 1936, gedurende welke tijd hij woonde in Lissabon. In 1938 orkestreerde hij de Siete Canciones Populares Españolas van Manuel de Falla.

In zijn jaren in Lissabon (tot 1954) schreef hij vele belangrijke werken waaronder de Rapsodia Portuguesa voor piano en orkest (1939), Seis Canciones Populares Portuguesas (1941), de Fantasia Espanola voor cello en piano (1952) en verschillende partituren voor films, waaronder de film Bambu (1945) van de regisseur José Luis Sáenz de Heredia, de film Don Quijote de la Mancha (1947), van de regisseur Rafael Gil en de film El Amor Brujo (1949), geregisseerd door Antonio Roman.

Na de dood van de Falla in 1946, werd Halffter door de erfgenamen van de Falla in 1956 gevraagd diens niet afgemaakte cantata Atlantida te voltooien. In 1961 was de eerste uitvoering in Barcelona van passages uit Atlantida in concertversie. In 1962 was de première van de toneelversie in de Scala van Milaan. In 1976 tijdens het Festival de Lucerne was de première van de tweede en herziene versie van Atlantida, gedirigeerd door Jesús López Cobos.

Veel van zijn werken uit de zestiger jaren weerspiegelen religieuze en Renaissance thema's, waaronder Canticum in P.P. Johannem XXIII (1964), opgedragen aan de Paus, voor twee solisten koor en orkest, Psalmi (1967) en het Concierto par guitarra y orquesta, concert voor gitaar en orkest, première in 1969 in Madrid gedirigeerd door Igor Markevitch en met de solist Narciso Yepes. De Madrigalesca voor gitaar solo uit 1969 wordt gezien als een fraaie en vrije oproeping van de geest van de Reanaissance.

In 1973, werd Ernesto Halffter verkozen tot lid van de Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, in Madrid.

In zijn laatste jaren schreef Ernesto Halffter vele solo piano sonatas en hommages aan belangrijke mensen uit zijn creatieve en dagelijkse leven, waaronder Scarlatti, Arthur Rubinstein, Federico Mompou, Joaquin Turina alsook zijn broer Rodolfo Halffter. In 1974 componeerde hij Homenaje a Salvador Dali, gebaseerd op twee teksten van Dali, voor trompetten, slagwerk, tenor, piano en gemengd koor, ter gelegenheid van de opening van diens museum in Figueras.

In 1998 eerde de New York Public Library for the Performing Arts in Lincoln Center, hem met een solo expositie, de eerste georganiseerd door de bibliotheek ter ere van één enkele Spaanse muzikant.

Bronnen: www.ernestohalffter.com en www.jamesarts.com


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 100.