kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Elmer Schonberger

Elmer Schönberger geboren Utrecht 1950
Nederlands musicoloog, componist, essayist, criticus en toneelschrijver

Hij studeerde musicologie aan de Rijksuniversiteit van Utrecht, piano aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en compositie bij Rudolf Escher.

Schönberger schrijft sinds 1976 voor Vrij Nederland, sinds 1982 de rubriek Het Gebroken Oor. In dit 'dagboek van een luisteraar' deed hij om de week verslag van wat hij op muzikaal gebied meemaakte, en verwerkte hij zijn ervaringen tot prikkelende essays over de moderne muziek- en luisterpraktijk.

Schönberger stelt dat er weliswaar steeds meer naar muziek geluisterd wordt, maar dat ze in het culturele debat van vandaag geen enkele rol meer speelt. We horen de muziek nog wel, maar we luisteren er niet meer naar.
Voor Elmer Schönberger is luisteren soms alleen maar een herinnering aan het luisteren: het Grote Luisteren waarmee het allemaal ooit begonnen is. In 1990 ontving hij de Pierre Bayle-prijs voor muziekkritiek.

Schönberger is auteur van een aantal boeken, waaronder Het Apollinisch uurwerk (samen met Louis Andriessen), De wellustige tandarts & andere componisten, Histoire d'Oor en De kunst van het kruitverschieten.

Bij Toneelgroep Amsterdam debuteerde hij in 1999 als toneelschrijver met Kwartetten, een stuk voor vier acteurs en strijkkwartet.

Als muziekkenner heeft Schönberger zich lange tijd verdiept in het werk van Obouhov. Obouhov was een Russische immigrant, die vanaf 1918 in Parijs werkte aan een eigenaardig excentriek, buiten alle stijlen en modes vallend oeuvre, vol religieuze mystieke ideeën en barrières en zo aartsmoeilijk, dat hij het zichzelf onmogelijk maakte om te worden uitgevoerd. Volgens Schönberger is het onmogelijk moeilijke muziek vol krankzinnige buitenissigheden maar toch zeer de moeite waard.

Hoewel Schönberger het schrijven van muziek voor het soort schrijven over muziek dat hij beoefent onontbeerlijk vindt, neemt het componeren kwantitatief een bescheiden plaats in zijn bezigheden in.
Hij componeerde muziek voor het theater Verhuisbericht ( muziektheater voor mezzosopraan en ensemble,1983), toneelmuziek voor Wilhelmina, Je maintiendrai (1998) alsook voor het concertpodium Quattro sonetti di Gaspara Stampa, (voor mezzosopraan alt en ensemble, 1987), MeerMin (voor basfluit, viool, cello en harp, 1990), Het Lege Kwartier, (voor tenor, sopraan en ensemble,1995), nergens Bach, (voor koor en ensemble, 1997) en Dr. Haydn's Universe, (voor spreekstem en blazersensemble, 1998).

Websites: meulenhoff, boeken.vpro.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 16.