kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Edwin van der Heide

Geluidskunstenaar, geboren 1970, Rotterdam

Edwin van der Heide studeerde Sonologie op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij is een componist en performer, voornamelijk van elektronische muziek en ontwerper van geluidsinstallaties. Hij werkt voortdurend aan de ontwikkeling van nieuwe instrumenten, nieuwe technieken voor performance en nieuwe methodes van geluidsopwekking en -productie ter meerdere eer en glorie van zijn eigen persoonlijke muzikale taal. Vaste groepen zijn de ‘Sensorband' met Zbigniew Karkowski en Atau Tanaka en het trio met Florentijn Boddendijk en Anne Wellmer.

Edwin van der Heide werkt niet met ritme of melodie, maar met geluiden, veelal in een ruimtelijke setting. Zijn installaties en bijdragen aan het werk van anderen baseren zich op interactieve verhoudingen met bezoekers van een met sensoren uitgeruste ruimte. Geluiden worden aangestuurd door de beweging of door andersoortige input van menselijke lichamen. Het blijkt toch nog moeilijk te zijn om in een dergelijke interactieve situatie betekenisvolle klanklandschappen te organiseren. Veelal komt het neer op een ware Sonic Attack, dan wel op flauwe soundscapes. Het zijn nog spelletjes, maar als de totale interactie van de ruimtelijke omgeving serieus wordt, dan zullen architecten in toenemende mate geluidsontwerpers als Van der heide nodig hebben om te komen tot integrale ervaringsruimten.

Radioscape
Geluidskunstenaar Edwin van der Heide is altijd geïnteresseerd geweest in het zenden. Van der Heide bouwt ontvangers waarmee u zonder storingen twee, drie of meer zenders tegelijk kunt ontvangen. Door rond te wandelen in de omgeving ontvangt u de ene zender sterker, de andere zender zwakker en de derde helemaal niet. Door je te bewegen maak je je eigen soundscape, je eigen compositie.

Klank is voor Edwin van der Heide belangrijker dan noten. “Ik kreeg op een gegeven moment het idee dat het mogelijk moet zijn om zenders die op dezelfde frequentie zitten met elkaar te mengen. Dat is een raar idee, want normaal gesproken krijg je alleen maar storing als twee radiozenders dicht bij elkaar in de buurt zitten. Ik heb ontvangers gebouwd waarmee het mogelijk is om meerdere zenders tegelijk te ontvangen.”

De Dialoog
Een productie van Edwin van der Heide voor stem, quadrafonische luidspreker en elektronica in opdracht van Gaudeamus. In De Dialoog onderzoekt Edwin van der Heide de grens tussen theater en muziek. Waar gaat theater - om precies te zijn teksttheater - over in muziek? Met behulp van live-elektronica sampelt hij de stemmen van vier acteurs en abstraheert deze tot muziek.

2003 “De klank van Jacques Tati”,
Soundscape van Edwin van der Heide in en om het Filmmuseum
Pffff...Fsssst....Pssst....mannen staan op van moderne stoelen met grote kussens of gaan erop zitten, met deze puffende geluiden. Iedere liefhebber van de films van Jacques Tati herkent deze scène uit "Play Time", waarin geen woord gesproken wordt maar omgevingsgeluid een hoofdrol speelt. Het Filmmuseum wijdt een retrospectief aan Tati. Beeldend kunstenaar Edwin van der Heide heeft ter gelegenheid daarvan een tijdelijke "soundscape" gemaakt op basis van de geluiden in Tati's films. De geluidsinstallatie is in opdracht van het AFK in samenwerking met het Filmmuseum gemaakt.

2005 In het kader van Exploding Cinema: Sound Check vertoont RAM de interactieve installatie Sound Modulated Light #1 van de Nederlandse geluidskunstenaar Edwin van der Heide. Geluid wordt omgezet in licht, en met behulp van een mobiel instrument weer teruggebracht tot geluid. Het proces wordt gestuurd door de bewegingen van bezoekers.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 123.