kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Edward Top

Edward Top geboren 1 januari 1972
Nederlands componist

Edward Top studeerde viool aan het Rotterdams Conservatorium bij Natalia Morozowa. Vanaf 1993 studeerde hij compositie bij Peter-Jan Wagemans en had hij tevens regelmatig les van Klaas de Vries. Edward Top volgde master classes bij Pierre Boulez, Luciano Berio, Wolfgang Rihm, Peter Eötvös en Paulheinz Dittrich.

Doordat zijn muziek een grote diversiteit in stijl kent en dramatisch van karakter is, is het uitermate geschikt voor het theater en film. Edward Top vindt inspiratie bij, en heeft interesse in het werken met kunstenaars van diverse disciplinaire achtergronden. Hij woont sinds 2003 in Londen.

De muziek van Edward Top kenmerkt zich door extreme contrasten. Contrasten tussen aan de ene kant het buiten zinnen raken, rauwheid direct afkomstig uit de primitieve oertijd, waar de collectieve extase doel was, en met aan de andere kant een introvert droomlandschap. Dit laatste karakter is ontwikkeld in Top's werken the Stillpoint (1995) en Double Smooth Disaster (1996), het andere in zijn eerste strijkkwartet (1998) en in Silk Execution (1999).

Het idee van het naast elkaar zetten van deze twee elementen is voor het eerst toegepast in the Overwhelming Blankness of the Ultimate Meaninglessness of Tragedy (1996) voor sopraan, acteur en twee ensembles. In dit werk wordt elk van de twee tegenpolen gerepresenteerd door de twee ensembles.

In het pianotrio …en weende hij bitter (2001) en Waarom Elders? (2002) voor kamerorkest, wordt de harde manier van het zetten van zwart naast wit in een meer verfijnder wijze afgetast, wat resulteert in een meer geïntegreerde klankkleuring, dit echter zonder verlies van contrasten. In plaats van dat het een abstract en onafhankelijk medium is dat buiten de menselijke ervaring omgaat, heeft muziek de kracht de luisteraar in een roes te brengen wat een toestand is die voorbij rationeel begrip streeft. Muziek is niet een kopie van een fenomeen maar een directe kopie van de wil zélf. Maar doordat cultuur muzikale affecten heeft vastgesteld (of muzikale archetypen) voor het herscheppen van fenomenen (b.v. harde dissonantie staat voor alarm voor dreigend gevaar, hoornsignalen staan voor heldhaftigheid, en meer concreet; een cello solo kan een muzikale zwaan zijn zoals een arpeggiërende harp kabbelend water is), is het onmogelijk dit uiterst markante karakteristiek van de muziektraditie te negeren. Iemand die dit doet die opgegroeid is met de westerse muziek cultuur, ontkent een deel van zijn eigen identiteit. Daarvoor maakt Top in zijn muziek bewust gebruik van de associatieve kracht van traditionele gestiek. Stijlcitaten worden op zo'n manier gepersonaliseerd binnen zijn eigen taal, dat ze bijdragen aan de dramatische expressie van een werk. De Symfonie Gouden Draak (2000) is hier een goed voorbeeld van.

In 1999 studeerde Edward Top af met de Prijs voor Compositie van het Rotterdams Conservatorium. Met String Quartet(1999) heeft Top de 1e prijs gewonnen in de Salvatore Martirano Memorial Composition Award Competition 2003 van de Universiteit van Illinois. Tijdens de Nederlandse Muziekdagen 2004 won Top de finale van de Henriëtte Bosmansprijs met Marble Sparks.

website: www.edwardtop.com

Bron: www.donemus.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 12.