kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 05-12-2008 voor het laatst bewerkt.

Dietrich Fischer-Dieskau

geb. Berlijn 28-5-1925
Duits baritonzanger

Dietrich Fischer-Dieskau leerde pianospelen van zijn moeder en ging daarmee door terwijl hij op school zat. Hij zong al als kind en begon op zijn zestiende jaar met officiële lessen bij Georg A. Walter. Hij had net zijn middelbare school afgemaakt en 1 semester aan het conservatorium van Berlijn gestudeerd toen hij opgeroepen werd voor de Wehrmacht in 1943.

In 1945 werd hij gevangen genomen in Italië en was gedurende twee jaar Amerikaans krijgsgevangene. In deze tijd zette hij zijn muziekstudies voor zichzelf voort en profiteerde van iedere gelegenheid om op te treden. Na terugkeer in Duitsland studeerde hij korte tijd bij Hermann Weissenborn aan het conservatorium van Berlijn voordat zijn professionele carrière een aanvang nam. Fischer-Dieskau heeft eens gezegd: "Ik heb eindexamen gedaan in de concertzaal".

Zijn carrière als zanger begon in 1947 in Badenweiler toen hij Brahms German Requiem zong zonder gerepeteerd te hebben omdat hij onverwacht in moest vallen voor een zieke zanger.
Hij gaf zijn eerste liedrecital in Leipzig in de herfst van 1947 en kort daarna een succesvol eerste concert in Titania-Palast in Berlijn. In de herfst van '48 werd hij aangenomen als eerste lyrische bariton aan de Städtische Oper te Berlijn en maakte zijn debuut als Posa in Verdi's Don Carlos, gedirigeerd door Ferenc Fricsay.
Hierna gaf hij gastoptredens in operahuizen in Wenen en München. Na 1949 maakte hij ook tournees in Engeland, Nederland, Zwitserland, Frankrijk en Italië.
Tussen 1954 en 1961 trad hij regelmatig op in Bayreuth en vanaf 1956 tot '70 in Salzburg.

Hij kreeg juichende kritieken voor zijn gedetaillerde, inzichtelijke en fantasievolle interpretaties en voor de bijna oneindige variatie van kleurschakeringen waartoe zijn stem in staat was.

Als operazanger waren zijn activiteiten geconcentreerd in de Duitse Opera van Berlijn en het Münchener Nationaltheater. Hij gaf ook gastoptredens in de Weense Staatsoper, in Covent Garden in Londen, aan de Hamburger Staatsoper, de grote operafestivals in Salzburg en Bayreuth, in Japan en de King's Theatre in Edinburgh, gedurende het Edinburgh Festival. In 1954 maakte hij zijn eerste concert tour in de Verenigde Staten en gaf hij zijn eerste liedrecital in New York's Carnegie Hall in 1964.

Zijn verbondenheid met hedendaagse muziek leidde ertoe dat hij participeerde in eerste uitvoeringen van werken van vele componisten waaronder: Benjamin Britten, Samuel Barber, Hans Werner Henze, Ernst Krenek, Witold Lutoslawski, Siegfried Matthus, Winfried Zillig, Gottfried von Einem, en Aribert Reimann.

Als "the world's greatest Lieder singer" (Time Magazine), stond hij regelmatig borg voor uitverkochte concertzalen over de hele wereld tot aan zijn pensioen in 1992. De secuur verbonden nauwkeurigheid van zijn optredens, waarin tekst en muziek als gelijke partners gepresenteerd werden, brachten een blijvende maatstaf tot stand.
De huidige interesse in het Duits romantische kunstlied is vooral aan zijn inspanningen te danken. Misschien het meest bewonderd als zanger van Schubert liederen, had Fischer-Dieskau slechts één echte concurrent - volgens criticus Joachim Kaiser - hijzelf, omdat hij voortdurend nieuwe maatstaven stelde, nieuwe gebieden onderzocht en onverwachte gevoelens en emoties uitdroeg.

Fischer-Dieskau beëindigde zijn 45 jaar durende concertactiviteiten begin 1993. Hij nam onaangekondigd afscheid in het Münchener Nationaltheater toen hij meedeed aan een galaconcert op 31 december 1992. Sindsdien houdt hij zich volledig bezig met lesgeven, dirigeren, als declamator en schrijver.

Bron: www.mwolf.de


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 158.