kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Christina Viola Oorebeek

Christina Viola Oorebeek geboren Port Washington, New York 7-11-1944
Amerikaanse en Nederlandse componiste

Na twee jaar Theaterwetenschappen te hebben gestudeerd aan de University of California in Los Angeles, besloot zij als 21-jarige het formele onderwijs te verlaten om te leren improviseren op piano en gitaar in jazz, blues en pop.

In dezelfde periode raakte zij ook in niet-westerse muziek geïnteresseerd en studeerde gedurende drie jaar Indiase klassieke muziek op de scholen van Ravi Shankar en Ali Akbar Khan in Los Angeles en San Francisco (1965-1967).

Edges, compositie van Christina Viola Oorebeek, uitvoering door Arnold Marinissen, film van Ester Eva Damen

In de zeventiger jaren speelde zij piano en schreef liedjes voor popgroepen in San Francisco en Londen. Bovendien was zij muzikaal begeleider van dansgezelschappen en werkte zij samen met choreografen.

Sinds 1972 woont Viola Oorebeek in Nederland, waar zij piano studeerde bij Willem Brons aan het Conservatorium van Amsterdam en in 1982 haar B-diploma behaalde.

Rond 1990 begon zij met componeren en nam privé-lessen bij Jeff Hamburg en Ron Ford. Van 1994 tot 1999 studeerde zij compositie bij Klaas de Vries en Peter-Jan Wagemans aan het Rotterdams Conservatorium en was zij leerling instrumentatie bij Theo Verbey aan het Sweelinck Conservatorium.
Zij volgde diverse workshops o.a. bij Magnus Lindberg, het Nieuw Ensemble en het 'Akiyoshidai Music Festival and Seminar' in Japan.

In 1996 won Christina Viola Oorebeek een gedeelde eerste prijs op de tweede Gaudeamus' International Young Composers' Meeting met (into)The heart of the matter.

Sinds 1997 werkt zij samen met Jean Marc Sullon bij het Centre de Recherches Musicales de Wallonie in Luik om een nieuwe versie te realiseren van Tuning Studies voor disklavier.

Over haar compositie en souvenir de Shalimar (1997) voor het Escher Ensemble zei Oorebeek: "Tijdens het componeren van ... en souvenir de Shalimar hield het idee van het beeldhouwen van klank mij bezig. Ik wilde een klank creëren die expandeert en roteert als een soort klankhologram. Om dit effect te bereiken worden op diverse manieren de klanken van de strijkers en de saxofoons gemengd. De vorm van dit stuk werd geïnspireerd door de alap, een term voor het begin van de Indiase raga, waarin de tonen van de modus langzaam worden geïntroduceerd door melodische fragmenten. Het stuk is gebaseerd op een spiegelende modus die uitwaaiert vanuit e’ en f’’. Om de timbres met elkaar te laten versmelten bij het spel tussen de twee instrumentale groepen, is de dynamiek van groot belang. Het gehele melodische thema klinkt pas na tweederde van het stuk en wordt gespeeld door de sopraansaxofoon."

In 1999 won zij de 3de prijs op het Dutilleux Concours in Frankrijk met Tremors and Quakes voor piano.

Oorebeek doceert muziek op de dansafdeling van de Theater Faculteit aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

Zij schreef werken voor o.a. de Ereprijs, het Insomnio Ensemble, pianist Marcel Worms, het Nieuw Ensemble en het Basho Ensemble.

Op 11 mei 2004 ging haar kameropera The Pitch Shifter in première.

In haar composities streeft zij naar een integratie van de muzikale invloeden uit haar verleden met haar klankidealen van nu.

Bron: www.donemus.nl en www.vrouwenmuziek.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 165.