kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 02-01-2016 voor het laatst bewerkt.

ballet comique de la reine

Ballet
Het ballet dat al eerder aan de Bourgondische en Italiaanse hoven tot bloei was gekomen, werd in Frankrijk aan het eind van de zestiende eeuw geïntroduceerd. Reeds aan het 15de-eeuwse Bourgondische hof had men de entremets gekend, gekostumeerde parades met allegorische motieven, waaraan de muziek niet ontbrak. Ook de 16de eeuw kende bij feestelijke gelegenheden dergelijke parades, waarbij onder invloed van het humanisme de mythologische motieven meer op de voorgrond kwamen. Zo gaf Catherina de Médicis in 1573 bij de ontvangst der Poolse gezanten een ballet met dansen en intermèdes, waarbij geen kosten gespaard werden.

1581: [Ballet comique de la reine] (Het verhalende ballet van de Koningin)(comique=verhalend)
Beroemd werd vooral dit schitterende ballet dat in 1581 gegeven werd bij het huwelijk van de hertog van Joyeuse met Mlle. de Vaudémont, onder de titel Circé ou Ballet comique de la Royne, waarvoor Agrippa d'Aubigné de tekst schreef; de muziek was van Beaulieu en Salmon. Dit ballet leverde het prototype van de vele ballets de cour, die in de 17de eeuw werden opgevoerd aan het hof van Hendrik IV, Maria de Médicis en Lodewijk XIII, zoals het Ballet des nègres (1601), het Ballet des bohémiens (1604). het Ballet des paysans et des grenouilles (1607), La femme sans tête (1610), La délivrance de Renault (1617), Tancrède (1619), Les effets de la nature (1632) enz.

Deze balletten bestonden uit een groot aantal (ca dertig) taferelen (entrées), waarbij de dans een grote rol speelde, evenals de pantomime; elk daarvan had een eigen motief, het geheel werd vagelijk verbonden door een algemeen onderwerp, ontleend aan antieke mythologie, geschiedenis, pastorale of klucht. Decors en kostuums waren bont en afwisselend. De muziek bestond uit instrumentale dansen, koren, airs de cour, soms aan het begin van een scène uit een gezongen recitatief. Het geheel werd voorafgegaan door een proloog, sinds ca 1640 tevens door een ouverture naar Venetiaans model, terwijl het geheel eindigde met een algemeen ballet, waarbij de koning en de hoge gasten, gemaskerd, meedansten. Teksten schreven o.a. Malherbe, Saint-Amand e.a., de muziek was gewoonlijk het werk van verscheiden componisten; sommigen schreven de vocale, anderen de instrumentale partijen. Genoemd moeten worden Guédron, A. en J. Boësset, Bataille, D'Assoucy, J. Mauduit, Moulinier, Bailly, Dumanoir, Verdier e.a. .


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 18.